Okolje & energija

Boj za večji doseg in vzdržljivost

Razvoj baterij za električne avtomobile določajo zahteve po čim večji doseženi razdalji z enim polnjenjem in zagotavljanje čim več polnjenj

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ
Okolje & energija
Energetske nagrade
Okolje & energijaNataša Koražija Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ 1

Nagrade in priznanja so dobili Energetika Maribor, IJS, HESS, Občina Kočevje, GLS Slovenija, SNEP GreenTwin, Enertec, Zeleni Hrastnik

FINANCE
Okolje & energija
Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno 2

Za pionirski projekt skupnostne samooskrbe so ustanovili energetsko zadrugo, solastniki elektrarne so hkrati odjemalci, ki so si stroške energije znižali za 30 odstotkov

FINANCE
Okolje & energija
Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije 3

Vas mučijo nove omrežnine in razmišljate o novi sončni elektrarni z baterijami? Enertecovo orodje omogoča izračun optimalne kombinacije z naprednimi algoritmi

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

Avtor
avtor
21.10.2014 22:30
Čas branja: 2 min

Najboljše razmerje med doseženo razdaljo in številom polnjenj trenutno ponujajo litij-ionske baterije. Baterije iz litija in žvepla obetajo precej daljše prepeljane razdalje z enim polnjenjem, njihova šibkost pa je omogočanje (pre)majhnega števila polnjenj. Magnezij-žveplove baterije pa zaradi večje dostopnosti magnezija v naravi prinašajo nižjo ceno.

Pri razvoju baterij za električne avtomobile se trenutno izboljšujejo litij-ionski akumulatorji, ki jih poznamo iz prenosnih mobilnih naprav, denimo mobilnih telefonov. Avtomobilske baterije pa morajo zdržati veliko dlje kot pri mobilnih telefonih. Pri prehodu z baterij za mobilne telefone na avtomobilske so se močno povečale tudi dimenzije, razrešitev tega pa je precejšen tehnološki zalogaj v proizvodnji. Hkrati so varnostne zahteve za avtomobilske akumulatorje veliko strožje kot pri baterijah za mobilne telefone, saj je pri prvih shranjeno neprimerno več energije, razlaga Robert Dominko, vodja razvoja baterij v laboratoriju za kemijo materialov na Kemijskem inštitutu.

dominiko-robert5-ih.1413907980.jpg.o.600px.jpg
Razvoj baterij za električne avtomobile bosta določali predvsem učinkovitost polnjenja in energijska gostota. Robert Dominko, Kemijski inštitut Foto: Irena Herak

Dve smeri razvoja

Pri litij-ionskih baterijah razvoj poteka na dveh področjih. Pri prvem gre za izboljševanje, razvoj novih materialov, optimizacije in inženiring. S tem se denimo ukvarjajo v velikih tovarnah Tesle in Panasonica v ZDA, pri čemer Panasonic sodi med vodilne v svetu na področju inženiringa baterij. Drugi koncept pa je Bolloré Autolib', ki deluje na podlagi izposoje električnih avtomobilov za mestno vožnjo, podobno kot to v Ljubljani poteka pri kolesih bicikelj. Pri tem v baterijah uporabljajo kovinski litij, s katerim se povečata energijska gostota baterije in njen doseg.

Razvoj novih konceptov

V želji, da bi povečali razdalje, ki jih električni avtomobil doseže z enim polnjenjem, so raziskave usmerjene v razvoj konceptov, ki omogočajo visoko energijsko gostoto, denimo v litij- žveplovo baterijo. Pri tem so na trgu že celice, ki se uporabljajo v prototipih vozil. So bolj zmogljive kot litij-ionske, vendar ne zdržijo večjega števila polnjenj, kar je pri litij-ionskih baterijah že urejeno.

V preteklosti se je v svetu veliko vlagalo tudi v razvoj baterij litij-zrak, ki bi lahko bile bolj zmogljive kot litij-žveplove. Po letih raziskav pa se je pokazalo, da je ta tehnologija (preveč) zahtevna. Zdaj se več denarja vlaga v razvoj litij-žveplovih in magnezij-žveplovih baterij, razlaga Robert Dominko. Zadnje so nekoliko manj zmogljive kot litij-žveplove, a je magnezij v naravi precej bolj dostopen in cenejši kot litij. Podobna je tudi razporeditev žvepla po našem planetu, kar je velika spodbuda za razvoj magnezij-žveplovih baterij.

Zelo obetaven vodik

Avtomobilsko prihodnost bo po Dominkovih besedah precej oblikoval tudi vodik kot pogonsko gorivo, saj so vodikove tehnologije vse bolj dostopne. Avtomobil, ki deluje na vodikove gorivne celice, pa potrebuje tudi baterijo. Pri mestni vožnji, kjer je veliko pospeševanja, ga poganja baterija, pri medmestni vožnji, kjer avtomobil potrebuje energijo za premagovanje razdalje, pa se vključijo vodikove gorivne celice.

Znanja veliko, kapitala in kadrov premalo

Kar zadeva razvojne priložnosti e-mobilnosti v Sloveniji, Robert Dominko pravi, da je znanja zelo veliko. Po različnih tipih električnih motorjev za različna vozila na število prebivalcev smo verjetno celo vodilni v svetu. V Sloveniji je poleg Letrike namreč precej manjših podjetij in posameznikov, ki imajo dobre električne motorje. Imamo tudi razmeroma velik delež proizvajalcev delov za električna vozila. Če bodo v Kemijskem inštitutu razvijali zelo dobre avtomobilske baterije, bodo proizvajalci električnih motorjev ali sestavnih delov električnih avtomobilov lažje prodajali svoje izdelke, pravi Dominko.

Da bi se lotili velikoserijske proizvodnje električnih avtomobilov, bi potrebovali dovolj kapitala, znanja in kadrov. Zlasti zadnji pa množično bežijo v tujino.

Litij-žveplove baterije bodo omogočale večji doseg

Litij-ionske baterije v današnjih električnih avtomobilih v optimalnih razmerah pri enem polnjenju omogočajo doseg 160 kilometrov. Avtomobili, ki uporabljajo kovinski litij, dosegajo 250 kilometrov. Litij- žveplove baterije pa bi po izračunih lahko dosegale tudi 400 kilometrov pri enaki masi baterij.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu?

Sončne elektrarne nudijo podjetjem cenovno ugodno, trajnostno in zanesljivo oskrbo z energijo, kar pomembno zmanjšuje stroške, še...

FINANCE
Manager
6 vprašanj in odgovorov o litijevi mrzlici
Manager
ManagerNataša Koražija 6 vprašanj in odgovorov o litijevi mrzlici 1

Litija, glavne sestavine litij-ionskih baterij, potrebujemo vse več. Zakaj mu torej cena upada?

FINANCE
Manager
Baterije – kdaj bo telefon z enim polnjenjem zdržal pet dni?
Manager
ManagerMarjan Kodelja Baterije – kdaj bo telefon z enim polnjenjem zdržal pet dni?

Nove tehnologije za osvoboditev od fosilnih goriv so menda blizu

FINANCE
Manager
Razbijanje mitov o škodljivosti brezžičnega polnjenja
Manager
ManagerMiran Varga Razbijanje mitov o škodljivosti brezžičnega polnjenja

Tehnologije brezžičnega polnjenja so se morale spopasti z vrsto teorij zarot, tudi trditvami, da hitreje uničijo baterije in cele naprave. Strokovnjaki se ne strinjajo in navajajo celo nekaj prednosti takšnega polnjenja.

FINANCE
Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu?
OGLAS
Finance
Finance PR Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu? (OGLAS)

Sončne elektrarne nudijo podjetjem cenovno ugodno, trajnostno in zanesljivo oskrbo z energijo, kar pomembno zmanjšuje stroške, še posebej za tista podjetja z visoko porabo energije.

FINANCE
Okolje & energija
E-mobilnost: Tesla v boju za litij
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar E-mobilnost: Tesla v boju za litij 2

Tesla se zanima za postavitev predelovalnega obrata za pridobivanje litija v Čilu. Redki in kritični minerali postajajo eden ključnih izzivov, s katerimi se sooča človeštvo.

FINANCE
Avto
Kam nas bo pripeljala elektrika
FINANCE
Avto
(Intervju) ''Ne bojte se električnega avta, leta ga ne bodo zdelala''
Avto
AvtoMiloš Milač (Intervju) ''Ne bojte se električnega avta, leta ga ne bodo zdelala'' 36

Intervju - Francesco Giacalone, evropski direktor marketinga električnih vozil pri Nissanu

FINANCE
Okolje & energija
Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost?
OGLAS
Okolje & energija
Okolje & energijaFinance PR Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost? (OGLAS)

Z novim obračunom omrežnine, ki začne veljati julija 2024, se odpirajo možnosti za znatne prihranke s pametnimi prilagoditvami in učinkovitejšo rabo energije. Preverite, kako lahko izkoristite ta prehod.