Okolje & energija

GZS: Mar prihaja agencija za zaščito pitne vode?

Na Gospodarski zbornici Slovenije opozarjajo na nesmisle, ki jih prinaša osnutek predloga ustavnega zakona, s katerim bi vnesli v ustavo pravico do pitne vode.

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ
Okolje & energija
Energetske nagrade
Okolje & energijaNataša Koražija Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ 1

Nagrade in priznanja so dobili Energetika Maribor, IJS, HESS, Občina Kočevje, GLS Slovenija, SNEP GreenTwin, Enertec, Zeleni Hrastnik

FINANCE
Okolje & energija
Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno 2

Za pionirski projekt skupnostne samooskrbe so ustanovili energetsko zadrugo, solastniki elektrarne so hkrati odjemalci, ki so si stroške energije znižali za 30 odstotkov

FINANCE
Okolje & energija
Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije 3

Vas mučijo nove omrežnine in razmišljate o novi sončni elektrarni z baterijami? Enertecovo orodje omogoča izračun optimalne kombinacije z naprednimi algoritmi

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

22.10.2016 08:12
Čas branja: 5 min
GZS: Mar prihaja agencija za zaščito pitne vode?
Zakaj je treba urejati distribucijo vode v ustavi, to se uredi z izvedbenimi zakoni, se sprašuje Leopold Kremžar, predstavnik Skupnosti občin Slovenije.

Pred nekaj dnevi je bil oblikovan osnutek predloga ustavnega zakona za vnos pravice do pitne vode v ustavo. Oblikovala ga je strokovna komisija državnega zbora za pravico do pitne vode, predvidoma v torek pa ga bo obravnavala ustavna komisija državnega zbora. Potem gre v državni zbor, kjer je v tem trenutku dvotretjinska podpora menda precej verjetna.

»Če bodo poslanci razumeli, kakšne so pasti in nevarnosti osnutka predloga, bodo o njih govorili in besedilo spremenili,« pravi Sebastijan Zupanc, direktor Zbornice komunalnega gospodarstva.

In kakšne so pasti? Na GZS in Zbornici komunalnega gospodarstva, kjer sicer podpirajo vnos pravice do pitne vode v ustavo, imajo na predlagano besedilo vrsto pomislekov. 

Kaj so zapisali v predlogu

Predstavimo najprej besedilo predloga ustavnega zakona. Če bo sprejeto, bo v členu ustave 70. a pisalo:

• Vsakdo ima pravico do pitne vode.

• Naravni vodni viri so naravno javno dobro v upravljanju države.

• Naravni vodni viri služijo prednostno in trajnostno oskrbi prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev in v tem delu niso tržno blago.

• Oskrbo prebivalstva s pitno vodo in z vodo za oskrbo gospodinjstev zagotavlja država preko neprofitne javne službe, tako da naravne vodne vire za ta namen izkorišča sama neposredno ali izkoriščanje prenese v neposredno opravljanje lokalnim skupnostim.

Uradniki ponoči ne delajo, podjetja pač

Na GZS ocenjujejo, da bi zadnji odstavek povsem spremenil zdajšnji sistem oskrbe s pitno vodo. Zdaj so zanjo pristojne lokalne skupnosti, izvaja pa se kot obvezna gospodarska javna služba. Večinoma  je organizirana  v obliki javnih podjetij, ki so gospodarske družbe. Niso torej neprofitne javne službe, kot predvideva predlog osnutka spremembe ustave.

Če bo predlog sprejet, se bodo morale takšne gospodarske družbe preoblikovati v neprofitne javne zavode v lasti države oziroma z dovoljenjem države za prenos oskrbe na lokalne skupnosti.

»Oskrbo s pitno vodo že od nekdaj izvajajo podjetja. Ker se lahko prilagajajo. Ker lahko pridejo servisirat tudi sredi noči, medtem ko javni uslužbenci ob štirih popoldne zaprejo pisarno,« slikovito pojasnjuje srž težave Iztok Rozman, direktor projektov na Zbornici komunalnega gospodarstva.

Napoved nove agencije

Osnutek predloga spremembe ustave po mnenju GZS odpira vrsto vprašanj:

• Mar besedilo pomeni, da bodo ustanovljeni centralizirana agencija za izvajanje javne službe, javni zavod ali več javnih zavodov za oskrbo s pitno vodo? Osnutek besedila namreč ne zagotavlja, da bo država tudi dejansko prenesla izvajanje javne službe na občine. Nasprotno, »praksa iz preteklosti kaže, da država tega ne bi zagotovila«.

• Kako bodo likvidirane družbe, ki zdaj skrbijo za oskrbo prebivalstva z vodo?

• Kako bo preneseno premoženje lastnikov vodovodnih omrežij na državo?

• Kaj bo z zasebnimi vodovodi za samooskrbo?

• Omrežnina je namenjena za izgradnjo vodovodnih sistemov v okolju, kjer je zbrana. Kako bi se po novem vračala v to okolje? Na GZS izražajo bojazen, da bodo sredstva poniknila v proračunu države.

• Ali država pričakuje, da bo boljši gospodar kot lokalne skupnosti?

Jemanje pravic občinam

»Zamisel o vnosu pravice do pitne vode v ustavo je dobra, a se širi na nekaj, kar ni nujno, da je zapisano v ustavi,« pa pravi Leopold Kremžar, predstavnik Skupnosti občin Slovenije in župan občine Miklavž na Dravskem polju. »Zaščito je treba zapisati v ustavo. Smisel zaščite je, da ima oskrba prebivalstva prednost pred vsem drugim. Z zdajšnjim predlogom pa se zraven prilepi urejanje: kdo in na kakšen način zagotavlja oskrbo.«

»To je jemanje zakonskih pravic in obveznosti, ki jih imajo občine. Ni potrebe, da se to zapiše v ustavo, takšne stvari se določi z izvedbenimi zakoni. Bojimo pa se, da je namen zapisa v ustavo onemogočiti drugačne rešitve.  Tako, kot je zapisano v osnutku predloga, pomeni, da lahko država izkoriščanje vodnih virov prenese na lokalne skupnosti. Lahko pa jih ne,« pravi Kremžar.

»Ali pa jih prenese danes, čez štiri leta pa ne,« dodaja Rozman.

»V občinah menimo, da morajo biti vodni viri zavarovani povsem in v celoti. Namenjeni morajo biti osnovni preskrbi prebivalstva. Del, ki se lahko trži, pa mora biti nadzorovan, da se bo lahko uporabil za osnovno oskrbo, če bo potrebno,« nadaljuje Kremžar.

Sistem obračajo na glavo

To pa ni edina pripomba predstavnika skupnosti občin: »V predlogu zakona se razmišlja napačno. Razmišlja se, da sistemi zdaj ne delujejo dobro. To seveda ni res. Oskrba z vodo je normalna in mora ostati v izvirni pristojnosti občin in se mora izvajati s popolno zaščito javnega.«

»Vsi trdijo, da je sistem za oskrbo z vodo dober. Osnutek predloga ustavnega zakona pa bi ga obrnil na glavo. Zakaj bi obračali na glavo dober sistem? Odgovora na to vprašanje ne dobimo,« dopolnjuje Zupanc.

»Ugotavljamo tudi, da imamo razmeroma dobro zakonodajo, ki ureja to področje. Nanjo je zelo malo pripomb,« dodaja Kremžar.

»Ne moremo se znebiti občutka, da so prvi trije odstavki osnutka besedila zlorabljeni zaradi četrtega odstavka. Da bo država dobila prihodke, omrežnino, in ustvarila neko agencijo ali javni zavod in tam zaposlila ljudi.«

Kako poskrbeti, da vode ne bi zmanjkalo

Prodaji vode župan Miklavža na Dravskem polju ne nasprotuje: »Vodo se lahko prodaja, a mora biti prodaja nadzirana. Ne moreš je nekomu prodati za 50 let brezpogojno. Lahko se namreč zgodi, da bomo vodo čez čas potrebovali za javno oskrbo.«

Kako bi to rešili? »Država bi morala imeti evidence in tudi analize. Če je na vodonosniku za pitno vodo tudi polnilnica pijač, je treba ugotoviti, kdaj lahko vode za nekoga zmanjka,« odgovarja Rozman. »Vodne vire je treba rabiti trajnostno, kar pomeni, da ga ne uničiš oziroma izčrpaš. Rabiti pa jih je treba tudi prednostno, kar pomeni, da ima raba za pitno vodo prednost, druge rabe pa pridejo na vrsto, če je količine dovolj. Ni pa nujno, da bo količina vode, ki jo danes porabljamo trajnostno, trajnostna tudi čez leta.«

Kako bi spremljali, kakšna raba je trajnostna? Rozman: »Treba je imeti evidence, opravljati analize in spremljati spremembe. V Pomurju na primer ugotavljajo padanje vodonosnikov za termalno vodo. Ni sicer kritično, a kaže, da se raven ne obnavlja.«

Nezanimivi za multinacionalke 

»V Zbornici komunalnega gospodarstva smo predlagali, da se okrepijo evidence in se začnejo stvari spremljati. To je varovalka, da se zagotovi oskrba. V ustavi lahko piše karkoli, a če ne ugotoviš, da imaš problem, je lahko zapis le mrtva črka na papirju,« povzema Zupanc.

To pa ni edina varovalka. »Sistem za oskrbo prebivalcev s pitno vodo lahko razdelimo na tri dele: vir, omrežje in izvajalec. Če varujemo vodni vir in lastništvo nad infrastrukturo, je lahko izvajalec kdorkoli,« trdi Zupanc in na navede primer: »Heineken je kupil Pivovarno laško, ki je imela koncesijo za oskrbo z vodo v Laškem. Heineken ni imel lastništva nad vodnim virom in nad infrastrukturo, pri izvajanju oskrbe z vodo pa bi dobil samo minimalni donos, zato je ugotovil, da ta dejavnost ni zanimiva in jo je brezplačno oddal občini.«

»Bistvo je, da se zaščiti vodni vir,« pritrjuje Kremžar.

In še tretja varovalka. Zupanc: »V Sloveniji so vodovodni sistemi tako razpršeni med lokalne skupnosti, da so za multinacionalke nezanimivi. Celo ljubljanski vodovodni sistem je premajhen in zato nezanimiv.«

Osnutek predloga pa ima po Zupančevem mnenju napako tudi v tretjem odstavku: »Če bo predlog sprejet, bo postal vodni vir tržno blago, in sicer tisti del, ki ne služi za oskrbo prebivalstva. Pravilno bi moralo biti, da vodni vir ni nikoli tržno blago, pač pa je tržno blago pravica do izkoriščanja vodnega vira. Na to smo opozorili.«  

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z...

FINANCE
Okolje & energija
A. Komat: Borci proti poplavam povečujejo nevarnost poplav
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar A. Komat: Borci proti poplavam povečujejo nevarnost poplav

»Svetovno prebivalstvo se je v preteklem stoletju potrojilo, uporaba vode pa se je povečala kar za šestkrat. Tudi zato je vse bolj jasno, da, ko govorimo o vodi, v resnici govorimo o naši prihodnosti pa tudi o položaju, ki ga bomo kot država imeli v svetu,« je povedal evropski poslanec Igor Šoltes na okrogli mizi Ali ustava drži vodo?

FINANCE
Okolje & energija
Kaj pravijo v murskosoboškem vodovodu o hidroelektrarni in podtalnici
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Kaj pravijo v murskosoboškem vodovodu o hidroelektrarni in podtalnici

Navajamo trditve podjetja Vodovod sistema B, kjer pravijo, da bi izgradnja hidroelektrarne na Muri ogrozila podtalnico.

FINANCE
Okolje & energija
Dramatično globalno vodno poročilo OZN
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Dramatično globalno vodno poročilo OZN 1

Okoli 3,6 milijarde ljudem vsaj en mesec na leto grozi nevarnost pomanjkanja vode, do leta 2050 pa se lahko njihovo število povzpne na med 4,8 in 5,7 milijarde, so zapisali v poročilu OZN o razvoju voda za leto 2018.

FINANCE
Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico
OGLAS
Finance
Finance PR Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico (OGLAS)

Varna in donosna naložba je zelena obveznica, ki služi tudi za financiranje prehoda na trajnostno in nizkoogljično gospodarstvo

FINANCE
Okolje & energija
Vlada sprejela predlog novele energetskega zakona
Okolje & energija
Okolje & energijaSTA Vlada sprejela predlog novele energetskega zakona 1

Vlada je danes sprejela predlog novele energetskega zakona, ki vključuje nujne spremembe, povezane z implementacijo dveh evropskih direktiv, ustavne odločbe ter smernice za državno pomoč za okolje in energijo. Prejšnji mesec je DZ namreč zavrnil prejšnji predlog novele tega zakona zaradi nekaterih spornih členov, ki jih nov predlog ne vključuje.

FINANCE
Okolje & energija
Stekel bo najobsežnejši kohezijski projekt v Sloveniji
Okolje & energija
Okolje & energijaSTA Stekel bo najobsežnejši kohezijski projekt v Sloveniji

Ministrstvo za okolje in prostor ter župani občin Ljubljana, Medvode in Vodice so danes v Ljubljani podpisali pogodbe o sofinanciranju projekta nadgradnje kanalizacije v naštetih občinah, ki je z vrednostjo več kot 135 milijonov evrov največji kohezijski projekt v Sloveniji. Dela bodo stekla prihodnji teden, so napovedali.

FINANCE
Okolje & energija
Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost?
OGLAS
Okolje & energija
Okolje & energijaFinance PR Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost? (OGLAS)

Z novim obračunom omrežnine, ki začne veljati julija 2024, se odpirajo možnosti za znatne prihranke s pametnimi prilagoditvami in učinkovitejšo rabo energije. Preverite, kako lahko izkoristite ta prehod.