EU je ta teden dosegla dogovor o spremembi pravil o cestninjenju v tovornem prometu, ki bodo omogočila državam članicam, da tovornim vozilom zaračunajo cestnine za onesnaževanje zraka in povzročanje hrupa. Tovorna vozila pod 12 tonami bodo plačevala cestnine le pod določenimi pogoji.
Po mnenju društva Focus dogovor predstavlja korak nazaj predvsem z izbrisom zahteve, da se zaračunava cestnine vsem tovornim vozilom nad 3,5 ton iz obstoječe direktive. »Zaradi pritiska Nemčije bodo tako države članice lahko pod določenimi pogoji tovornim vozilom pod 12 tonami omogočile neplačevanje cestnin,« pravijo.
V cestnem tovornem prometu izpusti najhitreje naraščajo
Zaračunavanje cestnin glede na prevoženo razdaljo namreč po besedah Focusa sili transportni sektor v učinkovitejšo logistiko. »Dosežen sporazum bo omogočil evropskim državam, da zaračunavajo stroške za tista tovorna vozila, ki so najglasnejša in ki so največji onesnaževalci, kar je pomemben korak naprej. Vendar še vedno prepoveduje zaračunavanje cestnin za pokrivanje 60 milijarde evrov visokih stroškov, ki so posledica podnebnih sprememb ter zastojev in nesreč na cestah, ki so jih povzročila tovorna vozila.«
Cestni tovorni promet je sicer sektor, v katerem izpusti toplogrednih plinov najhitreje naraščajo, prebivalcem in gospodarstvu EU pa se s tem nalaga prekomerno breme v obliki zastojev, nesreč, hrupa in onesnaževanja zraka. Države EU bodo morale zato postati veliko bolj fleksibilne, če se bodo želele spopasti z hitro rastočimi izpusti iz transporta, še posebej če bodo hotele do 2050 izpolniti nedavno napovedan 60-odstotni cilj iz Bele knjige, poudarjajo v Focusu.
Dogovor med tremi evropskimi institucijami morajo formalno sprejeti tudi prometni ministri in, preden preide v veljavo v celoti, tudi parlament.