Okolje & energija

Halo, taksi! Na Mars, prosim!

Podjetni Elon Musk bo najprej poskrbel za ekološko primernejša transportna sredstva na Zemlji, za prihodnjih deset do 20 let pa napoveduje, da bo s svojimi raketami lahko poletel tudi na Mars. Doslej je svoje obljube držal

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ
Okolje & energija
Energetske nagrade
Okolje & energijaNataša Koražija Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ 1

Nagrade in priznanja so dobili Energetika Maribor, IJS, HESS, Občina Kočevje, GLS Slovenija, SNEP GreenTwin, Enertec, Zeleni Hrastnik

FINANCE
Okolje & energija
Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno 2

Za pionirski projekt skupnostne samooskrbe so ustanovili energetsko zadrugo, solastniki elektrarne so hkrati odjemalci, ki so si stroške energije znižali za 30 odstotkov

FINANCE
Okolje & energija
Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije 3

Vas mučijo nove omrežnine in razmišljate o novi sončni elektrarni z baterijami? Enertecovo orodje omogoča izračun optimalne kombinacije z naprednimi algoritmi

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

27.01.2012 14:02
Čas branja: 4 min

Če bo šlo vse po načrtih, bo 7. februarja za ameriško vesoljsko agencijo Nasa prvič po upokojitvi legendarnih space shuttlov v vesolje poletela zasebna raketa Falcon 9, ki jo je s svojimi strokovnjaki razvil podjetnik Elon Musk. Vesoljsko plovilo bo na mednarodno vesoljsko postajo odpeljalo hrano in material, ki ju raziskovalci potrebujejo pri bivanju na postaji in raziskovanju vesolja. Let bo prelomnica pri financiranju poletov v vesolje, saj gre za prvi komercialni let v zgodovini osvajanja vesolja. »Moje rakete bodo najcenejše na svetu, poskrbel bom, da bo vesolje kmalu dostopno tudi ljudem z običajnimi zaslužki,« je Elon Musk smelo razkrival svoje načrte že leta 2002, ko je ustanovil podjetje SpaceX (Space Exploration Technologies). »Če vse na tem svetu propade, bom sedel v svojo raketo in ustanovil novo kolonijo človeštva na Marsu,« je takrat futuristično razlagal nejevernim poslušalcem.

Cenejši od Rusov in Kitajcev

Drzni mož je naslednja leta zavzeto garal pri razvoju svoje rakete. »Doslej ni bilo nobenega zasebnega podjetja, ki bi se lotilo raziskovanja vesolja. To so delala državna podjetja z zajetnimi proračuni. Njihovi poleti v vesolje so dražji, kot so bili pred tremi desetletji, napredek pa ni viden,« je svojo odločitev utemeljeval Musk in napovedal desetkratno znižanje stroškov poletov v vesolje. Do izstrelitve prve rakete falcon so v štirih letih v podjetju SpaceX porabili dobrih 300 milijonov dolarjev. Enako vsoto so porabili še za vzporedni razvoj vesoljske kapsule dragon. Razvojni stroški so do leta 2010 skupaj znašali 800 milijonov dolarjev. Raketa falcon s kapsulo dragon je kot prvo vesoljsko plovilo zasebnega podjetja presegla orbito in se usmerila v globino vesolja. To je v Nasi odgnalo še zadnje sume o amaterjih in leta 2008 so s SpaceXom sklenili pogodbo za 12 letov, vredno 1,6 milijarde dolarjev.

Najem rakete Falcon 9 s poletom danes stane 54 milijonov dolarjev, celoten polet z vesoljsko kapsulo dragon do vesoljskih postaj pa skupaj 133 milijonov dolarjev. Muskove rakete bodo lahko sprejele sedem potnikov, kar je več kot dvakrat več od ruske rakete sojuz, s katerimi so pri Nasi nameravali izvajati svoje vesoljske programe po upokojitvi space shuttla. Raketa SpaceXa enega potnika v vesolje odpelje za slabo tretjino ruske cene. Ne Rusija ne zadnje čase v vesolje prodirajoča Kitajska ne moreta zagotoviti take cene kot Musk. »V SpaceXu z dobičkom poslujemo že od leta 2007, kar je bilo v vesoljski industriji doslej nepredstavljivo,« pravi 40-letni Elon Musk, sicer Južnoafričan, ki je bil že kot mladenič, odraščajoč v rodni Pretorii, prepričan, da lahko uspe edino v Ameriki, »kjer je vse možno«.

[A] WE14_mars_nasa.1322762688.jpg

Sanje so postale resničnost

Imel je deset let, ko je očeta, inženirja, prepričal, da mu je kupil takrat še razmeroma novo igračko - računalnik. Pri dvanajstih je že naredil svoj prvi program, vesoljsko računalniško igrico Blastar, in jo za 500 dolarjev prodal računalniški reviji. Pri sedemnajstih letih so ga vpoklicali v vojsko. »Načeloma nimam nič proti služenju vojaškega roka, a služenje v armadi dežele, kjer tlačijo njeno avtohtono prebivalstvo, se mi ne zdi najboljši način porabe časa,« je dejal in kljub nasprotovanju staršev odšel k maminim sorodnikom v Kanado. Najprej je pomagal na stričevi farmi, podiral drevesa v kanadskih gozdovih, čistil grelne naprave v tovarni za predelavo lesa ter delal na računalniškem oddelku banke v Torontu. Ko mu je uspelo dobiti štipendijo, se je vpisal na študij ekonomije in znanosti o materiji in njenem gibanju skozi čas na ameriški univerzi v Pensilvaniji. Tedaj je že imel približno predstavo, kaj bi v življenju rad počel: nekaj v zvezi z internetom. Pomembno se mu je zdelo tudi sodelovanje pri reševanju okoljevarstvenih problemov, zelo pa ga je zanimalo tudi raziskovanje vesolja.

Internet napolni denarnico

Ko je hitro razvijajočo se internetno sceno zavzel Netscape Communications, je Elon spoznal, da je internet tisto, kar bo pomembno vplivalo na nadaljnji razvoj družbe. Z leto dni mlajšim bratom Kimbalom je leta 1995, ko je imel 24 let, ustanovil podjetje Zip2. To je bila prva spletna stran, ki je omogočala orientacijo po mestnih zemljevidih. Brata sta štiri leta kasneje podjetje prodala Compaqovi AltaVisti za osupljivih 307 milijonov dolarjev v gotovini in 34 milijonov v delnicah.

Elon se je takoj vrgel v naslednji posel in ustanovil podjetje X.com, ki se je po reorganizaciji preimenoval v PayPal ter postal največji portal za plačevanje nakupov prek interneta. Ko ga je leta 2002 za 1,5 milijarde dolarjev odkupil eBay, je bil Elon Musk z 11,7-odstotnim deležem njegov največji delničar.

Za deloholika je celo razvoj rakete premalo

Zdaj se je lahko posvetil svojemu zanimanju za vesolje. S sto milijoni dolarjev kapitala je ustanovil podjetje SpaceX, pritegnil najboljše vesoljske strokovnjake in silovito zagnal razvojni stroj. Lahko bi rekli, da je ukvarjanje s »tovarno« raket čisto dovolj velik zalogaj za enega podjetnika. A ne za Elona Muska, ki priznava, da je deloholik. Da zmore opraviti vse svoje obveznosti, ima pisarno tudi v svojem zasebnem letalu. Leta 2004 je mimogrede vložil deset milijonov dolarjev v podjetje svojih sorodnikov SolarCity ter z razvojem in prodajo solarnih sistemov zadovoljil svoje nagnjenje k reševanju okoljevarstvenih problemov. V »prostem času« je pomagal še sestri pri vodenju njene producentske hiše, sodeluje pa še z vrsto strokovnih združenj ter zagnano podpira številne humanitarne projekte.

Z električnim avtom skozi krizno obdobje

Leta 2004 je vložil 20 milijonov dolarjev v ustanovitev tovarne za razvoj električnih avtomobilov in jo po svojem velikem vzorniku Nikoli Tesli poimenoval Tesla Motors. Kmalu je ugotovil, da postavljeno vodstvo projekta ni razvijalo v smer, ki se mu je zdela primerna. Podjetje je dokapitaliziral, postal večinski lastnik ter leta 2008 prevzel vodstvo tudi te družbe. To leto je bilo zanj krizno, a ne samo zaradi začetka svetovne gospodarske krize. V razvoj svojega zadnjega projekta je vložil vse premoženje, velik del pa ga je izgubil tudi z ločitvijo od svoje študentske ljubezni, pisateljice Justine Musk. Zakonca sta se ločila mirno, Elon pa je bil do nekdanje žene in matere njunih petih sinov mnogo bolj darežljiv, kot je narekovala ločitvena pogodba.

Svetovna gospodarska kriza je zaprla bančne pipice in močno omejila dotok sredstev, potrebnih za razvoj tovarne električnih avtomobilov, hkrati pa so delničarji Tesla Motors postali do projekta zelo zadržani. Musk je moral razprodati premoženje, se izseliti iz razkošne hiše, občasno je moral prijatelje celo prositi za posojilo, da je lahko plačal zasebne račune.

Prevozna sredstva prihodnosti

A mu je kmalu uspelo obrniti finančne tokove na svojem računu. Konkurenta Daimlerja je prepričal, da je za svoja vozila smart z električnim pogonom kupil Teslove baterije. Tako se je rešil stečaja. Sledilo je še nekaj uspešnih poslovnih potez in že je pred dobrim letom dni za 42 milijonov dolarjev kupil General Motorsovo tovarno avtomobilov v Kaliforniji. Zdaj je lahko proizvodnjo razširil na 800 avtomobilov na leto in se posvetil novim načrtom razvoja električnih vozil. Ker ve, da so za novosti prvi dovzetni tisti z debelejšo denarnico, je najprej razvil in na trg poslal športni avtomobil roadster. To je bil prvi električni avtomobil na svetu, ki je z enim polnjenjem prepeljal 400 kilometrov, od nič do sto kilometrov na uro pa pospešil v slabih štirih sekundah. V prvem letu je Musk po ceni okoli 80 tisoč evrov v 28 državah po vsem svetu prodal 1.200 roadsterjev. Že sredi tega leta pa bo na trg prišel model S, luksuzni poslovni avtomobil na električni pogon, v razvojnem oddelku Tesla Motors pa že nastajajo tudi električni avtomobili srednjega cenovnega razreda.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Ali bo vlada znižala najvišje pokojnine?
Finance
POKOJNINSKA REFORMA
Tanja Smrekar Ali bo vlada znižala najvišje pokojnine? 2

Kje so nevarnosti, da bi bile pokojnine za tiste, ki plačujejo največ, lahko še bolj omejene oziroma nižje kot po zdajšnjem sistemu?

FINANCE
Okolje & energija
TEŠ bo čez praznike stal: ne zaradi nege, temveč zaradi izgube
Okolje & energija
ENERGETIKA
Okolje & energijaPetra Sovdat TEŠ bo čez praznike stal: ne zaradi nege, temveč zaradi izgube 1

Lastna proizvodna cena elektrike iz šoštanjske termoelektrarne je po neuradnih podatkih trenutno približno dvakratnik tržne.

FINANCE
Prepoved vs. omejitev. Katera taktika bo zmagala?
Finance
Špela Mikuš Prepoved vs. omejitev. Katera taktika bo zmagala? 2

Na koncu gre pri obeh taktikah omejevanja tehnoloških velikanov za svoj lastni interes, za interes "lokalnih" podjetij.

FINANCE
Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico
OGLAS
Finance
Finance PR Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico (OGLAS)

Varna in donosna naložba je zelena obveznica, ki služi tudi za financiranje prehoda na trajnostno in nizkoogljično gospodarstvo

FINANCE
Transport in logistika
Bo Avtobusno postajo Ljubljana prevzel Nomago?
Transport in logistika
Potniški promet
Transport in logistikaNataša Koražija Bo Avtobusno postajo Ljubljana prevzel Nomago? 5

Nomago že upravlja 15 avtobusnih postaj v Sloveniji, med vsemi pa je poslovno najzanimivejša prav ljubljanska.

FINANCE
Avto
V Slovenijo zapeljal prihodnji "best seller" znamke Ford
Avto
AvtoJure Šujica V Slovenijo zapeljal prihodnji "best seller" znamke Ford 2

Ford tourneo courier naj bi pomenil nadomestilo za opuščene enoprostorce, kupce pa naj bi pritegnil z nekoliko bolj terenskim videzom, prostornostjo, predvsem pa ceno, ki se začne pri dobrih 24 tisoč evrih.

FINANCE
Predlog: v NS Triglava ostaja nekdanji član uprave Triglava in Petrola Igor Stebernak, na novo prihaja Rok Ponikvar
Finance
SKUPŠČINA
Tanja Smrekar Predlog: v NS Triglava ostaja nekdanji član uprave Triglava in Petrola Igor Stebernak, na novo prihaja Rok Ponikvar

Predlagana dividenda je 1,75 evra bruto na delnico

FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?
OGLAS
Finance
Finance PR Kako brez stresa do sončne elektrarne? (OGLAS)

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z električno energijo šele razmišljate? V vsakem primeru potrebujete pri nadaljnjih korakih za postavitev sončne elektrarne ob sebi več kot le izvajalca del. Pravi partner bo namreč poskrbel, da bo vse izvedeno kvalitetno in hitro, vi pa boste ob tem povsem brez skrbi.