V kriznih časih je glavna naloga podjetnikov z varčevanjem povečati učinkovitost, k čemur lahko obilno pripomore tudi elektronsko poslovanje.
Kako podjetja v obdobju krize skrbijo za okolje? Koliko denarja namenjajo okoljevarstvenim projektom? Kateri okoljski certifikati jih najbolj privlačijo? Kakšen bo model razvoja poslovanja, ki bo manj obremenilen za okolje? Spraševali smo štiri podjetja, ki imajo na slovenskem trgu vidno vlogo.
V Mercatorju, ki ga vodi Toni Balažič, pravijo, da izvajajo več projektov zagotavljanja brezpapirnega elektronskega poslovanja, hkrati pa optimizirajo centralne nadzorne sisteme. Poudarjajo poskusni projekt vzpostavitve nadzora nad delovanjem hladilne tehnike: »Z njim smo omogočili dostop do podatkov o porabi elektrike za hladilno tehniko. Tako zdaj laže ugotovimo večje porabnike elektrike in vpeljemo potrebne ukrepe.« Njihove aktivnosti zajemajo tudi ločeno zbiranje odpadkov, gradnjo energetsko varčnih nakupovalnih centrov, zmanjševanje rabe energentov in povečanje deleža obnovljivih virov energije. Mercator je sicer edino trgovsko podjetje na debelo in drobno z izdelki za široko porabo v Sloveniji, ki ima okoljski certifikat ISO 14001. Vrednosti naložb v varovanje okolja v javnih poročilih Mercatorja niso razkrite, so pa po besedah uprave zneski v zadnjih letih primerljivi s tistimi pred krizo.
Papir še ni povsod nadomestljiv
V Krki za varovanje okolja že vrsto let namenjajo nekaj milijonov evrov, podoben obseg aktivnosti in stroškov pa načrtujejo tudi v prihodnje. »V Krki in podjetjih, s katerimi poslujemo, uporabljamo elektronsko poslovanje. Ostajajo pa področja, kjer je papirno poslovanje nenadomestljivo,« pojasnijo v Krki, ki jo vodi Jože Colarič. Prepričani so, da bodo dolgoročno uspešni le modeli poslovanja, ki prinašajo zniževanje stroškov in zmanjševanje vplivov na okolje. V novomeškem farmacevtu so vzpostavili integrirani sistem vodenja kakovosti v skladu z dobro proizvodno prakso in standardom ISO 9001. V okviru evropskega združenja kemijske industrije, varnosti in zdravja pri delu pa izpolnjujejo tudi standard BS OHSAS 18001.
Energetsko učinkovito omrežje
V skupini Tuš poudarjajo odgovornost podjetij, ki so vpeljala brezpapirno poslovanje pri internih poslovnih procesih in komunikaciji s kupci oziroma uporabniki. »Pri poslovanju zmanjšujemo uporabo papirja, uporabljamo pa digitalne oblike shranjevanja in prenosa podatkov. V komunikaciji s strankami smo že vpeljali mnoga elektronska orodja, kot so e-novice, e-katalogi in e-računi, razvijamo pa še nova,« pravijo. Prepričani so, da je odgovoren odnos do okolja njihova pomembna prednost že od začetka delovanja, zato ostaja ena od prednostnih nalog tudi v prihodnje. »Zavedamo se, da je treba okolje ohraniti za prihodnje generacije, hkrati pa vidimo nove tehnologije kot priložnost za optimizacijo poslovnih procesov,« razmišljajo pri Tušu, kjer za ohranjanje okolja namenjajo sredstva v okviru načrtovanih in vzdrževalnih del.
Na vprašanje, koliko denarja gre za okoljevarstvene projekte, so nam odgovorili, da sredstva prilagajajo razmeram na trgu. »Pri prenovi objektov upoštevamo okoljske smernice ter vgrajujemo do okolja prijazno tehnologijo in naprave, ki varčujejo z energijo in zmanjšujejo negativne vplive na okolje,« so pojasnili. Opozarjajo tudi na omrežje Tušmobil, ki je bilo po njihovih besedah zgrajeno z mislijo na okolje in v primerjavi s starejšimi omrežji porabi tudi do 60 odstotkov manj energije.
Kako varčevati pri stroških obdelave
Spletni trgovec Mimovrste vsa naročila strank že od začetka obdeluje elektronsko. Prav tako v elektronski obliki kupcem posreduje predračune, naroča blago in izvaja plačila. »Naložba v tehnologijo, ki podpira brezpapirno poslovanje, ni samo družbeno odgovorna in do okolja prijazna, ampak prinaša še številne druge prednosti,« trdijo. »Predvsem prihranke pri stroških obdelave, pa tudi dodatne prihodke pri hitrosti obdelave in obravnavi naročil naših kupcev,« so prepričani. Po njihovih besedah sta prednosti brezpapirnega poslovanja hitrejši pretok informacij in nemotena dostopnost do naslovnikov. »Tudi naročila kupcev so zaradi elektronske obdelave hitreje obdelana in preglednejša, kupci pa bolj zadovoljni in ves čas obveščeni o stanju svojega naročila,« pravijo pri spletnem trgovcu. Za okolje skrbijo tudi pri pošiljanju pošiljk, saj v škatlah izdelke pred morebitnimi poškodbami zaščitijo s papirjem, prijaznim do okolja. »Kriza ne vpliva na okoljsko poslovanje našega podjetja, zato v prihodnosti ne tem področju ne bomo ničesar spremenili,« so sklenili.