Okolje & energija

Dva pogleda na uporabo premoga

Kakšne so zdravstvene posledice uporabe premoga, so pred nekaj dnevi sporočili iz okoljevarstvene organizacije. Dodajamo mnenje ljubljanske Energetike, kjer uporabljajo premog.

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ
Okolje & energija
Energetske nagrade
Okolje & energijaNataša Koražija Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ 1

Nagrade in priznanja so dobili Energetika Maribor, IJS, HESS, Občina Kočevje, GLS Slovenija, SNEP GreenTwin, Enertec, Zeleni Hrastnik

FINANCE
Okolje & energija
Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno 2

Za pionirski projekt skupnostne samooskrbe so ustanovili energetsko zadrugo, solastniki elektrarne so hkrati odjemalci, ki so si stroške energije znižali za 30 odstotkov

FINANCE
Okolje & energija
Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije 3

Vas mučijo nove omrežnine in razmišljate o novi sončni elektrarni z baterijami? Enertecovo orodje omogoča izračun optimalne kombinacije z naprednimi algoritmi

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

09.07.2016 08:49
Čas branja: 5 min

»Prelomno poročilo organizacij HEAL, Climate Action Network Evropa, Sandbag in evropske pisarne WWF je pokazalo, da premogovne elektrarne v Evropi, vključno s TEŠ in TE-TOL, slabšajo zdravje prebivalcev bližnjih držav ter da bi vseevropski program opuščanja premoga znatno izboljšal zdravje prebivalcev,« so pred nekaj dnevi sporočili iz slovenske enote mednarodne okoljevarstvene organizacije Greenpeace.

V Evropi 62,3 milijarde stroškov zaradi premoga

Poročilo Temni oblak Evrope analizira zdravstvene vplive evropskih premogovnih elektrarn, povezane z onesnaženostjo zraka. Uporabili so podatke elektrarn, za katere so bili dostopni zadnji podatki in ugotovili, da so bili leta 2013 izpusti premogovnih elektrarn odgovorni za 22.900 prezgodnjih smrti, povzročili pa so do 62,3 milijarde evrov zdravstvenih stroškov, so nadaljevali v Greenpeaceu.

Tudi premog iz tujine krajša življenje Slovencem

»Analiza razkriva, da tudi kurjenje premoga v Sloveniji prizade prebivalce sosednjih držav. V letu 2013 so izpusti premogovnih elektrarn TEŠ in TE-TOL vodili do 200 prezgodnjih smrti, od tega 130 v Italiji, deset v Sloveniji, deset v Španiji in deset v Franciji. Zdravje prebivalcev Slovenije pa so poleg domačih izpustov slabšale predvsem premogovne elektrarne na Poljskem (30 prezgodnjih smrti), po deset pa elektrarne na Češkem, v Nemčiji in Italiji,« so še povzeli poročilo v Greenpeaceu.

»TEŠ ne bo mogel delovati do 2054«

»Sporočilo je jasno: poleg podnebnih tudi zdravstvene posledice, ki jih nosi kurjenje premoga, ne poznajo meja,« je ugotovitve poročila komentirala vodja Greenpeacea v Sloveniji Nina Štros in nadaljevala: »Potrebujemo zaostrene emisijske standarde na evropski ravni, v državah, ki kurijo premog, pa moramo oblikovati programe opuščanja premoga. V Sloveniji moramo med drugim sprejeti dejstvo, da TEŠ ne bo mogel delovati do leta 2054, vlada pa mora prevzeti odgovornost, da bo zapiranje TEŠ dobro upravljano, s čim manj posledicami za lokalno skupnost in ljudi, ki so od premogovne industrije trenutno odvisni. K prizadevanju za čim hitrejše opuščanje premoga pa bi si morali prizadevati ne le okoljevarstveniki, poročilo nas ponovno opozori, da bi morala TEŠ in TE-TOL skrbeti tudi ministrstvo za zdravje in vse, ki delujejo na področju javnega zdravja.«

Odgovor Energetike Ljubljana

»Energetika Ljubljana v enoti TE-TOL z visoko učinkovito soproizvodnjo proizvaja toploto za daljinsko ogrevanje skupaj z električno energijo,« so začeli odgovor v Energetiki Ljubljana in pojasnili: »Tako obliko proizvodnje zaradi visoke energetske učinkovitosti in s tem manjšega obremenjevanja okolja, predvsem z izpusti v zrak, spodbuja tudi Evropska unija. Zaradi tega je sistem daljinskega ogrevanja v MOL uvrščen med okoljsko sprejemljivejšo energetsko oskrbo, ne glede na to, da se kot fosilno gorivo uporablja premog.«

Izboljšali kakovost zraka

»S sistemom daljinskega ogrevanja se je kakovost zraka v Ljubljani in njeni okolici dvignila na sprejemljivejšo raven. Nadomestitev individualnih kurišč z daljinskim sistemom ogrevanja in z ukrepi, ki jih je Energetika Ljubljana izvedla v enoti TE-TOL, so prispevali k izboljšanju kakovosti zunanjega zraka v mestu. Ukrepi, zamenjava premoga z nizko vsebnostjo žvepla in pepela ter vrsta tehnoloških ukrepov na proizvodnih napravah, so vodili v zmanjšanje izpustov žveplovega dioksida, dušikovih oksidov in prahu.

Manj žveplovega dioksida

Po letu 1991 so se zaradi postopnega prehoda na uvožen (indonezijski) premog z nizko vsebnostjo žvepla emisije občutno zniževale. Z zniževanjem emisije žveplovega dioksida (SO2) se je izboljševala tudi kakovost zunanjega zraka. V obdobju od leta 2001 do leta 2014 ni več zabeleženih prekoračitev na nobeni od merilnih postaj kakovosti zraka v MOL in letne srednje vrednosti emisije SO2 so upadle na zelo nizko raven. Srednja letna vrednost emisije SO2 iz enote TE-TOL v letu 2015 je bila 155 mg/Nm3 in jo lahko opredelimo kot BAT vrednost.

Znižali tudi emisije dušikovih oksidov

V obdobju po letu 2000 je Energetika Ljubljana v enoti TE-TOL znižala tudi emisije dušikovih oksidov (NOx) s kurilno tehničnimi (primarnimi) ukrepi. V primerjavi z letom 1998 so se emisije NOx v letu 2014 znižale za 70 odstotkov. Ukrepi zmanjševanja dušikovih oksidov so še naprej eden izmed strateških razvojnih ciljev družbe.

Zelo nizke emisije prašnih delcev

S skrbnim načrtovanjem in vzdrževanjem obeh vrečastih filtrov in elektrofiltra na lokaciji enote TE-TOL, ki dosegajo visoko stopnjo čiščenja (učinkovitost čez 99,5-odstotna), Energetika Ljubljana zagotavlja, da so danes emisijske vrednosti prahu nižje od vrednosti, opredeljenih v referenčnih dokumentih za najboljšo razpoložljivo tehnologijo (pod 20 mg/Nm3). Zelo nizke emisijske koncentracije emisij prahu in s tem tudi delcev PM10 iz enote TE-TOL imajo na čezmerno onesnaženje zunanjega zraka zanemarljiv vpliv.

To dokazuje tudi študija opredelitev virov delcev PM10 v Ljubljani, ki jo je v letu 2013 izdelala Agencija Republike Slovenije za okolje. Iz študije je razvidno, da so na njenem območju štirje viri, ki dokaj enakomerno prispevajo pri nastanku delcev PM10: kurjenje lesa, sekundarni delci, promet in resuspenzija.

Meritve elektroinštituta

Obremenitve zraka s PM10 delci zaradi prometa prikazujejo tudi modeli, ki jih je pripravil Elektroinštitutu Milan Vidmar (EIMV). Vhodni emisijski podatki so bili pripravljeni na podlagi podatkov o prometu v Ljubljani in okolici za leto 2011. V modelu so upoštevane avtoceste, regionalne ceste, vpadnice v mesto in Slovenska cesta.

Mejna vrednost za povprečno letno koncentracijo PM10 je 40 µg/m3. Presežena je na nekaterih manjših območjih, predvsem v bližini velikih križišč. V okolici posamičnih cest skorajda ni izračunanih preseganj mejnih vrednosti. Prah, posledica emisij cestnega prometa, se večinoma zadrži v pasu do nekaj sto metrov od vira nastanka. Gostota prometa ni tolikšna, da bi bila mejna vrednost presežena v okolici posameznih cest. Na velikih križiščih pa se prekrije prah iz dveh ali več cest in tam je povprečna letna koncentracija PM10 lahko presežena.

Mejna vrednost za najvišjo dneva koncentracijo PM10 je 50 µg/m3. Presežena je v okolici velikih križišč, medtem ko v okolici posamičnih cest ni izračunanih preseganj.

Zaprtje Slovenske ceste za manj ogljika

MOL preko načrtov kakovosti zraka izvaja aktivnosti na področju prometne politike, ki bo izboljševal kakovost zraka. Z zaprtjem Slovenske ceste se na primer že beleži zmanjšanje prisotnosti ogljika za več kot 70 odstotkov.

Za boljšo kakovost zraka v MOL bo potreben prehod ogrevanja stavb z zastarelih malih kurilnih naprav na daljinsko ogrevanje oz. na ogrevanje z zemeljskim plinom.

V prihodnje več plina in lesna biomasa

Energetika Ljubljana se zaveda, da emisije (izpusti) posameznih onesnaževal kot posledica kurjenja premoga ne vplivajo blagodejno na zdravje ljudi in naravo, zato od vsega začetka svojega delovanja skrbi za zmanjševanje vpliva svojega delovanja na okolje. Okoljevarstvena komponenta družbe sledi vsem zahtevam politike EU in RS glede zmanjševanja posameznih onesnaževal in ima v svojih razvojnih načrtih opredeljeno tudi delno zamenjavo premoga s čistejšim fosilnim gorivom, zemeljskim plinom, ob nadaljnji uporabi lesne biomase, iz katere danes proizvede 15 odstotkov toplote in električne energije, kar prispeva predvsem k zmanjšanju emisije CO2.

K čistejšemu zraku v Ljubljani Energetika Ljubljana prispeva tudi z omrežjem zemeljskega plina. Zemeljski plin kot najčistejše fosilno gorivo z visoko energetsko vrednostjo je primeren za uporabo na območjih, kjer ni sistema daljinskega ogrevanja in je lahko kakovost zraka problematična.

Vse več vozil na zemeljski plin

Zmanjšanje onesnaženja zraka na račun prometa trenutno ponuja več možnosti, med njimi zagotovo sodi uporaba stisnjenega zemeljskega plina. Sodobna vozila na metan izkoriščajo tehnologije s precej manj škodljivimi izpusti in manjšo porabo goriva. V Evropi je v uporabi že več kot dva milijona takšnih, kar je približno 0,5 odstotka vseh vozil. Cilj Evropske unije je, da bi se do leta 2020 ta delež povečal na pet odstotkov.

Z željo po doseganju visokih okoljskih standardov v Mestni občini Ljubljana je eden od strateških ciljev naše družbe tudi širitev uporabe stisnjenega zemeljskega plina oziroma metana v prometu (CNG). Energetika Ljubljana ravno zaključuje postavitev druge javne polnilnice za vozila na metan, in sicer na P+R Dolgi most, v prihodnjem letu pa v Ljubljani načrtuje postavitev še dveh polnilnic. Širitev mreže polnilnic je eden izmed ključnih ukrepov za pospeševanje uporabe zemeljskega plina v prometu,« so še sporočili iz Energetike Ljubljana.

[Več člankov o okolju v rubriki Trajnostni razvoj portala Financ Okolje in energija.]

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Kako brez stresa do sončne elektrarne?

Ste vlogo za postavitev in priklop vaše sončne elektrarne že oddali in morda celo tudi pridobili soglasje? Ali pa o samooskrbi z...

FINANCE
Transport in logistika
Čiščenje mest: predlog komisarke Bulc napoveduje razcvet prometne telematike
Transport in logistika
Transport in logistikaNataša Koražija Čiščenje mest: predlog komisarke Bulc napoveduje razcvet prometne telematike 3

Evropska komisarka za promet Violeta Bulc namesto izgona dizlov predlaga poenoten evropski elektronski sistem zaračunavanja dajatev

FINANCE
Manager
Slovenci imajo izjemno močen značaj, a se tega ne zavedajo
Manager
ManagerSmilja Štravs Slovenci imajo izjemno močen značaj, a se tega ne zavedajo

Oblikovalka Ljubica Čehovin - Suna je ena izmed pionirjev oblikovanja turističnih spominkov tako v Ljubljani, kjer živi že četrt stoletja, kot v Beogradu, kjer je bila rojena. Pred leti je zasnovala projekt Zajtrk s Plečnikom, ki je, čeprav ne posebej komercialno uspešen, postal ljubljanska turistična ikona.

FINANCE
Dražbe
Rastoder prodaja Stožice. Kaj pravzaprav želi?
Dražbe
DražbePetra Sovdat Rastoder prodaja Stožice. Kaj pravzaprav želi? 7

Kralj banan Izet Rastoder bi začel gradnjo trgovskega dela Stožic, a, kot pravi, ne najde skupnega jezika z MOL glede skupnih površin

FINANCE
Slovenija
Kakšen potencial ima vodik, da postane trajnostno gorivo prihodnosti
OGLAS
Slovenija
SlovenijaFinance PR Kakšen potencial ima vodik, da postane trajnostno gorivo prihodnosti (OGLAS)

Osemnajst podjetij, občin in organizacij je podpisalo konzorcijsko pogodbo za vzpostavitev ekosistema vodika iz nizkoogljičnih virov, koordinacijo konzorcija je prevzel ELES.

FINANCE
Okolje & energija
(Volitve v Ljubljani, 3.) Logar, Janković, bodo dizli še lahko vozili po Ljubljani?
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (Volitve v Ljubljani, 3.) Logar, Janković, bodo dizli še lahko vozili po Ljubljani? 2

Objavljamo odgovora kandidatov za ljubljanskega župana na tretje iz serije okoljsko-energetskih vprašanj.

FINANCE
Dražbe
Na dražbo gre tržnica v Šiški. Bo na njej zrasel hotel ali stanovanjska stolpnica?
Dražbe
DražbeAleš Perčič Na dražbo gre tržnica v Šiški. Bo na njej zrasel hotel ali stanovanjska stolpnica?

Na predlog NKBM gredo na dražbo zemljišča, ki tvorijo šišensko tržnico. Prejšnji investitor je snoval gradnjo hotela, trgovin in stanovanj, po občinskih načrtih je možna tudi gradnja stolpnic.

FINANCE
Cerarjeva vlada v dveh mesecih potrdila za 170 milijonov evrov projektov
Finance
Andreja Rednak Cerarjeva vlada v dveh mesecih potrdila za 170 milijonov evrov projektov 15

Gre za povečevanje in uvrščanje novih projektov v načrt razvojnih programov za obdobje od leta 2018 do 2021

FINANCE
Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu?
OGLAS
Finance
Finance PR Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu? (OGLAS)

Sončne elektrarne nudijo podjetjem cenovno ugodno, trajnostno in zanesljivo oskrbo z energijo, kar pomembno zmanjšuje stroške, še posebej za tista podjetja z visoko porabo energije.