Lenarčič bo opravljal raziskave onesnaženja s črnim ogljikom v politično zelo občutljivem delu sveta, kjer se prepletajo globalni interesi, so sporočili iz ekipe Green Light World Flight (GLWF). Pridobivanje dovoljenj za prelete Irana, Pakistana, Mjanmara, Laosa, Vietnama, Kitajske, Mongolije in Rusije je zato izjemno zapleteno, dolgotrajno in z veliko omejitvami.
Kakšne težave pričakujejo
Pot letenja je rezultat pogajanj in številnih kompromisov in v nekaterih delih še vedno negotova, je na novinarski konferenci povedal vodja misije Matevž Lenarčič. V Rusiji je poleg zapletenih postopkov pri pridobivanju dovoljenj velik problem tudi zagotavljanje primernega goriva, zato bo letalo pogosto pristajalo na lokalnih letališčih, kjer je mogoče uporabiti avtomobilsko gorivo. Matevžu se bo v kraju Ulan-Ude pridružil prijatelj in pilot Andrey Dubrovin iz Moskve, ki bo poskrbel za komunikacijo z lokalnimi kontrolami letenja, ki poteka v ruščini.
Pridobivanje dovoljenj za Kitajsko še ni končano. Dobili so povabilo in priporočila od organizatorja ene največjih letalskih prireditev na Kitajskem Blue Legend Air Expo, ki bo v bližini sedem milijonskega mesta Zhengzhou. V času mitinga bodo gostili srečanje združenja Earthrounders. Njegovi člani so piloti, ki so leteli okoli sveta v letalih, težkih do sedem ton. Med njimi je tudi Matevž Lenarčič.
V prvem delu poleta pričakujejo zaledenitve na poti do Pakistana, polet čez Indijo bi lahko spremljala slaba vidljivost, nevihtni sistemi so zelo verjetni nad Laosom in Vietnamom, nizke temperature pa v Sibiriji.
Meritve črnega ogljika
»Doslej zbranim podatkom iz prejšnjih misij GLWF: poletov okoli sveta, na Arktiko in po Sredozemlju, bomo dodali rezultate meritev na Daljnemvzhodu in s tem pomembno prispevali h ključnim znanstvenim ciljem projekta: opraviti meritve na območju, kjer jih prej ni bilo, in meritve v zraku, kjer je meritev malo in so drage,« je povedal Griša Močnik, vodja znanstveno-raziskovalnega dela ekipe Green Light World Flight.
V primerjavi z dosedanjimi misijami bo letošnja poleg merjenja prispevkov aerosolov, ki absorbirajo sončno svetlobo, osredotočena tudi na prispevke drugih aerosolov, ki absorbirajo in sipajo svetlobo. Za ta cilj bodo prvič testirani novo vgrajeni inštrumenti za meritve z ultra-lahkimi letali.
»Rezultate znanstvenoraziskovalnega dela je ekipa GLWF predstavila na več kot 30 konferencah in delavnicah po Evropi, Aziji in Ameriki. Z opravljenim delom se je misija uspešno priključila znanstveno-raziskovalnemu projektu, ki ga vodi Univerza na Dunaju. Razvili smo metodologijo, ki je bila uporabljena na lokalni in regionalni ravni, med drugim tudi v Ljubljanski kotlini. S pomočjo te metodologije lahko določimo vire onesnaževanja in ocenimo neposreden vpliv prometa in kurjenja biomase na kakovost zraka in bivanja,« je dodal Močnik.
Zero Emission Living
Na novinarski konferenci so bili poleg predstavnikov generalnega zelenega partnerja, javnega podjetja Energetika Ljubljana, tudi predstavniki generalnega eko partnerja, podjetja Lumar.
»V podjetju Lumar iščemo energetske rešitve in koncepte bivanja za zmanjšanje izpustov, ki so povezani s kurjenjem fosilnih goriv in proizvodnjo električne energije. S tem smo prišli do koncepta Zero Emission Living, ki pomeni celovito bivanje brez emisij, saj nam tehnologije omogočajo, da brez velikih težav postanemo brezogljična družba.
Seveda pa je vsaka sprememba zelo težka. Ljudje smo le izjemoma pripravljeni stopiti iz ustaljenih okvirjev in najdemo največkrat veliko izgovorov, zakaj tega ne bi naredili – od tega, da se planet v resnici ne pregreva, da je to predrago in tako naprej. Za uspeh na tem področju je zato potrebno dvigniti zavest ljudi. Veliko lažje jo dvignejo entuziasti, kot sta Matevž in ekipa okoli njega, ki brez namena po zaslužku, ampak s prvinskim, človeškim pristopom poskušata na osnovi meritev ozaveščati svet o dejanskem stanju onesnaženosti v okolju,« je povedal direktor podjetja Lumar Marko Lukić.
V Ljubljani bodo širili daljinsko energetsko oskrbo
Srečko Trunkelj, predstavnik Energetike Ljubljana, pa je dodal: »Naša odločitev, da kot partner podpremo projekte Matevža Lenarčiča in ekipe, je rezultat naše ozaveščenosti o pomenu odgovornega ravnanja z okoljem. Med pomembnejše prakse, ki pripomorejo k večji kakovosti zraka v Ljubljani, zagotovo sodi daljinska energetska oskrba s toploto in zemeljskim plinom, ki danes oskrbuje 74 odstotkov vseh stanovanj v Mestni občini Ljubljana. Cilj je povečanje na 80 odstotkov do leta 2020. Sledi ji spodbujanje trajnostnega prometa. Že več let s postavljanjem javnih polnilnic spodbujamo uporabo okolju prijaznih vozil na stisnjen zemeljski plin, konec lanskega leta pa smo sodelovali tudi pri postavitvi prve javne polnilnice za tovorna vozila na utekočinjen zemeljski plin.«