Okolje & energija

Zmanjševanje izpustov onesnažil: kaj lahko naredi Slovenija in kaj e-mobilnost

Kakšni izzivi čakajo »defosilizacijo« prometa, je na konferenci Dnevi energetikov napovedal Tomaž Katrašnik, prodekan na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani.

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
To so kandidati za energetske nagrade Financ 2024
Okolje & energija
Okolje & energijaNataša Koražija To so kandidati za energetske nagrade Financ 2024

Letošnje energetske nagrade Financ bomo podelili na konferenci Dnevi energetikov, ki bo 16. in 17. aprila.

FINANCE
Transport in logistika
Tako so pri GLS preuredili procese v ozadju in zagnali dostavo z električnimi vozili
Transport in logistika
Energetske nagrade 2024
Transport in logistikaNataša Koražija Tako so pri GLS preuredili procese v ozadju in zagnali dostavo z električnimi vozili

Za gradnjo sistema energetsko učinkovite dostave paketov so morali preurediti vse procese; kako s paketomati režejo prevožene kilometre in izpuste

FINANCE
Okolje & energija
Spoznajte zmagovalce razpisa za okoljske nagrade 2023
Okolje & energija
Okoljsko srečanje
Okolje & energijaNataša Koražija Spoznajte zmagovalce razpisa za okoljske nagrade 2023

Izbirali smo med 23 prijavljenimi, podelili smo 3 glavne nagrade in 6 priznanj v kategorijah: okolju prijazen izdelek, postopek in okolju prijazno podjetje.

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

06.05.2019 02:10
Čas branja: 7 min
Zmanjševanje izpustov onesnažil: kaj lahko naredi Slovenija in kaj e-mobilnost
»Elektromobilnost ni končna rešitev, temveč ključen dejavnik, ki omogoča defosilizacijo transportnega sektorja, če se defosilizira energetski sektor in se s tem znižajo izpusti pri rabi, proizvodnji in razgradnji vozil,« je povedal Tomaž Katrašnik z ljubljanske fakultete za strojništvo na konferenci Dnevi energetikov. Foto: Jernej Lasič

Če vsa lahka vozila s pogonom na notranje zgorevanje danes zamenjamo z električnimi vozili, ne bomo veliko pripomogli k zmanjšanju globalnih izpustov toplogrednih plinov. »A težava ni v elektromobilnosti, ampak v sistemu, v katerem ta deluje, in v njenem pravilnem razumevanju.«

Tako je začel svoj nastop na konferenci Dnevi energetikov profesor na ljubljanski fakulteti za strojništvo Tomaž Katrašnik. Objavljamo povzetek njegovega nastopa z nekaj dopolnitvami.

Lahka vozila ustvarijo med uporabo na svetovni ravni nekaj manj kot deset odstotkov izpustov toplogrednih plinov. »Elektromobilnost je zelo pomembna za zmanjševanje izpustov toplogrednih plinov, a je za izrabo njenega potenciala potrebno mnogo več, kot je povečanje števila električnih vozil,« je nadaljeval Katrašnik.

Odločilna je sestava proizvodnje električne energije

Zakaj? Električno vozilo med vožnjo ne izpušča toplogrednih plinov, a je za globalno količino izpustov vseeno, kje izpusti nastanejo, med vožnjo ali pri proizvodnji električne energije, ki jo potrebujemo v celotnem življenjskem ciklu vozila.

Pojasnimo. Elektrifikacija prometa zmanjšuje izpuste toplogrednih plinov, če je delež nefosilnih virov v proizvodnji električne energije dovolj velik. V Sloveniji imamo dobre možnosti, saj je iz fosilnih goriv proizvedena le približno tretjina naše električne energije. Uporaba e-vozil zato povzroča manj izpustov toplogrednih plinov kot uporaba primerljivih vozil z motorjem na notranje zgorevanje. V oceno so vključeni tudi izpusti pri proizvodnji električne energije za pogon vozil.

Vendar pa to ni celotna slika.

Pomembni so izpusti v celotni življenjski dobi vozila

Upoštevati moramo, da je treba vozilo narediti in razgraditi. »Če res želimo zmanjšati izpuste toplogrednih plinov, povezanih s transportom, je treba zmanjšati izpuste toplogrednih plinov pri proizvodnji, uporabi in razgradnji vozil. Pri tem pa ne gre prezreti dejstva, da večja masa vozil vodi v večjo porabo energije in torej trenutno v več izpustov toplogrednih plinov.«

V Volkswagnu, na primer, opozarjajo, da je treba za globalno zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov uporabljati električno energijo s čim manj fosilnimi viri tudi pri proizvodnji in razgradnji vozila, ne samo pri polnjenju. Nekatera osebna vozila z veliko maso namreč že do prihoda v salon izpustijo več oziroma primerljivo količino toplogrednih plinov kot manjši in lažji avtomobili v celotni življenjski dobi, a jih »subvencioniramo s 7.500 evri, ker naj bi pripomogli k zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov«.

Pri tem bi lahko pomagala uvedba metodologije določanja izpustov toplogrednih plinov v celotni življenjski dobi vozila oziroma tako imenovano označevanje ogljikovega dioksida, katerega ključni element je tudi natančna določitev izpustov toplogrednih plinov pri proizvodnji in razgradnji vozila.

Kaj pa kakovost zraka? Je kriv samo promet?

Vozila z motorji z notranjim zgorevanjem naj bi zapuščala ceste in mesta, a je za izboljšanje kakovosti zraka treba odstraniti tudi tista stacionarna kurišča, ki nimajo naprav za naknadno obdelavo dimnih plinov. Biopeleti so na primer ogljično skoraj nevtralni, vendar med zgorevanjem v individualnih kuriščih izpuščajo veliko delcev, ki so potencialno kancerogeni. Primer kaže, da zmanjševanje izpustov toplogrednih plinov ne zmanjšuje nujno tudi izpustov strupenih onesnažil, ki so škodljivi za zdravje, na primer trdih delcev, dušikovih oksidov, nezgorelih ogljikovodikov, ogljikovega monoksida in drugih. Če res želimo izboljšati kakovost zraka, je potrebna celovita analiza virov onesnažil in njihovega širjenja, je pojasnil Katrašnik, profesor za področje energetske tehnike.

Kako naj potemtakem ravnamo? »Če vozite avtomobil z dizelskim motorjem Euro 6 in se grejete na kurilno olje ter si ne morete privoščiti obeh zamenjav hkrati, najprej preidite na gretje s toplotno črpalko in šele nato kupite električni avtomobil. Tako boste z manjšim vložkom primerljivo zmanjšali izpuste toplogrednih plinov. Hkrati boste zmanjšali tudi količino izpustov zdravju škodljivih onesnažil, ki jih pri individualnih kuriščih izpuščamo zelo lokalizirano.«

Pri izločanju vozil z motorji z notranjim zgorevanjem je smiselna postopnost, saj »starejša in slabše vzdrževana vozila v primerjavi s sodobnimi izpuščajo veliko večje količine zdravju škodljivih onesnažil«.

»Zmanjševanje lokalnih izpustov zdravju škodljivih onesnažil je največja trenutna prednost elektromobilnosti. Ko električne energije iz fosilnih virov ne pridobivamo v najgosteje poseljenih območjih, kar je primer v Sloveniji, je ta prednost tudi neodvisna od vira električne energije.«

Vse večje moči polnjenja

Manjša in lažja električna vozila so trajnostna, ugotavlja Katrašnik. Pri tem upošteva količino vgrajenega materiala, porabljeno energijo in izpuste onesnažil v življenjski dobi vozila. Takšna vozila se uporabljajo predvsem v urbanih središčih, kjer pripomorejo k izboljšanju kakovosti zraka, hkrati pa se običajno polnijo z majhnimi močmi in zato manj dodatno obremenjujejo elektroenergetsko omrežje.

Širitev elektromobilnosti je povezana tudi z električnimi vozili z zmogljivostjo baterij od 50 do sto kilovatnih ur, ki jih je mogoče polniti z do 350 kilovati, načrtujejo pa tudi večje moči polnjenja, je opisal Katrašnik: »Vsakič res ne bomo polnili hitro, a ko bomo želeli, bomo pričakovali, da je ta možnost na voljo.« In še: »Baterije res ne bomo vsak dan izpraznili do konca, a ko jo bomo, jo bomo najverjetneje želeli doma napolniti v eni noči. Za 80 kilovatnih ur zmogljivosti baterije bomo pričakovali 10-kilovatni priključek.«

Težka vozila že zdaj omogočajo polnjenje z 0,5 megavata, razvijajo pa sisteme za polnjenje z enim megavatom moči. To pomeni, da bodo na primer na končnih postajah električnih avtobusov polnilnice z močjo od pol do enega megavata, kar je povezano s precej velikimi vložki v elektroenergetsko omrežje.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Okolje & energija
(študija) Koliko izpustov ogljika lahko prihranijo vozila na plin
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (študija) Koliko izpustov ogljika lahko prihranijo vozila na plin 1

V združenju za promocijo rabe plina v prometu NGVA Europe so objavili, da lahko avti na plin do leta 2030 prihranijo 24 milijonov ton izpustov ogljikovega dioksida, tovornjaki na plin pa 25 milijonov ton

FINANCE
Okolje & energija
(raziskava) S hrano povezana tretjina vseh izpustov toplogrednih plinov
Okolje & energija
Okolje & energijaSTA (raziskava) S hrano povezana tretjina vseh izpustov toplogrednih plinov 13

Tretjina vseh globalnih izpustov toplogrednih plinov je povezana s hrano, kaže nova raziskava. V tej oceni so raziskovalci upoštevali denimo krčenje gozdov, rabo gnojil, gojenje živine in odpadke. Avtorji upajo, da bodo podatki pomagali prepoznati področja, na katerih bodo globalni ukrepi za zmanjšanje izpustov najbolj učinkoviti.

FINANCE
Okolje & energija
To je globalna poslovna smer, ki je ne smete zgrešiti
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar To je globalna poslovna smer, ki je ne smete zgrešiti 5

V svetovalni družbi Systemiq so zbrali podatke, ki kažejo, kako močno se je globalno gospodarstvo že usmerilo v zmanjšanje ogljičnega odtisa.

FINANCE
Okolje & energija
Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost?
OGLAS
Okolje & energija
Okolje & energijaFinance PR Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost? (OGLAS)

Z novim obračunom omrežnine, ki začne veljati julija 2024, se odpirajo možnosti za znatne prihranke s pametnimi prilagoditvami in učinkovitejšo rabo energije. Preverite, kako lahko izkoristite ta prehod.

FINANCE
Vas bolj skrbi pandemija, podnebne spremembe ali voditelji?
Finance
Nataša Koražija Vas bolj skrbi pandemija, podnebne spremembe ali voditelji? 7

Kljub dolgim mesecem lockdowna in ob prepolovljenem letalskem prometu so se izpusti ogljikovega dioksida v letu 2020 zmanjšali za skromnih sedem odstotkov

FINANCE
PMM
Volkswagen presenetil analitike in si prislužil le dobrih 100 milijonov evrov okoljske kazni
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač Volkswagen presenetil analitike in si prislužil le dobrih 100 milijonov evrov okoljske kazni 2

Nemški Vokswagen je lani izpuste ogljikovega dioksida zmanjšal za 20 odstotkov, na le 99,8 grama; s pomočjo legalnih trikov je cilj 95 gramov ogljikovega dioksida na kilometer zgrešil le za pol grama

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti