Na območju Cipra in Španije bodo v naslednjih tednih merili onesnaženost s puščavskim peskom, ki ga veter prinaša iz Sahare prek Sredozemskega morja v Južno Evropo. Meritve bosta Lenarčič in Grauf opravljala v okviru misije Green Light World Flight.
Pilota sta včeraj odletela z letališča v Slovenskih Konjicah proti Španiji, malo pred 11. uro pa sta pristala na letališču Avinyo zahodno od Barcelone.
Lenarčič in Grauf sta se pridružila mednarodnemu okoljskem projektu DNAAP, namenjenemu ugotavljanju, meritvam in preučevanju onesnaževanj, ki jih ne povzroča človek.
Projekt upravlja ljubljansko podjetje Aerosol, sodelujejo pa Institut Jožef Stefan, španski nacionalni raziskovalni svet, ciprski inštitut in vodilni španski raziskovalni center CSIC. Raziskave sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.
Meritve bosta Lenarčič in Grauf izvajala na različnih višinah nad Ciprom in severovzhodno Španijo v okolici Barcelone.
Griša Močnik in Luka Drinovec, vodilna člana znanstvenega dela misije Green Light World Flight, sta Lenarčičevo letalo Dynamic WT 9 opremila z dodatnimi instrumenti za meritve onesnaženosti zraka.
Prisotnost saharskega peska je Lenarčič meril že leta 2017 nad večjim delom Sredozemlja, vendar so letošnje vremenske razmere veliko bolj naklonjene tovrstnim meritvam. Nad območjem, kjer bodo potekale meritve, v naslednjih dneh vremenoslovci napovedujejo intenziven vremenski pojav, ki bo prenesel velike količine puščavskega prahu nad vzhodno Španijo, zato bodo rezultati meritev zelo pomembni.
Matevž Lenarčič je z ultralahkim letalom že trikrat letel okoli sveta, leta 2013 je dosegel Severni tečaj, v zadnjih dveh letih je meritve onesnaženosti zraka opravil tudi nad Sredozemljem in Azijo. Za letos je bil sicer načrtovan polet v Himalajo, Indijo in Butan , vendar je Lenarčič zaradi tehničnih težav in zamude pri izgradnji letala Advantic WT 10 Research načrt prestavil na prihodnje leto.
O vplivih saharskega peska
Veter redno prenaša mineralne aerosolizirane delce puščavskega peska iz Sahare preko Sredozemskega morja v južno Evropo. Ti delci absorbirajo in sipajo sončno svetlobo in vplivajo na globalno in regionalno podnebje.
Absorpcija svetlobe v aerosolih segreva atmosfero, sipanje svetlobe nazaj v vesolje pa jo hladi. Skupen sevalni prispevek aerosolov je lahko pozitiven in segreva ali negativen in hladi, odvisno od njihovih lastnosti. Cilj letošnjega projekta je izmeriti absorpcijske lastnosti aerosoliziranih delcev puščavskega peska in določiti njihov prispevek h koncentracijam delcev PM10.
Vedenje o transportu puščavskega peska je izjemnega pomena zaradi vpliva na globalno segrevanje, pospeševanje taljenja ledenikov, segrevanja morja in negativnega vpliva na zdravje ljudi. Študije dokazujejo povečano smrtnost zaradi pljučnih in srčno-žilnih bolezni v času povečane koncentracije puščavskega peska v ozračju.
Pesek prinese različne mikroorganizme, minerale in alergene in se veže na strupene snovi v zraku urbanih naselij. Zaradi kompleksnosti še niso raziskane vse dimenzije vpliva na človekovo zdravje, so še sporočili sodelavci misije Green Light World Flight.