Okolje & energija

Jeseniška mega baterija deluje na polno. Poglejte, kako

Podjetje NGEN smo predstavili lani, ko so na območju Acronija postavili največjo baterijo v Evropi. Januarja pa je poslovanje NGEN steklo zares.

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
Kako so v Kočevju odrezali fosilna goriva, ustvarili delovna mesta in privabili industrijo
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Kako so v Kočevju odrezali fosilna goriva, ustvarili delovna mesta in privabili industrijo

V Kočevju so s prehodom na obnovljive vire postali neodvisni od nihanja cen energentov na svetovnih trgih; kako so gradili lokalno verigo oskrbe z biomaso

FINANCE
Okolje & energija
To so kandidati za energetske nagrade Financ 2024
Okolje & energija
Okolje & energijaNataša Koražija To so kandidati za energetske nagrade Financ 2024

Letošnje energetske nagrade Financ bomo podelili na konferenci Dnevi energetikov, ki bo 16. in 17. aprila.

FINANCE
Transport in logistika
Tako so pri GLS preuredili procese v ozadju in zagnali dostavo z električnimi vozili
Transport in logistika
Energetske nagrade 2024
Transport in logistikaNataša Koražija Tako so pri GLS preuredili procese v ozadju in zagnali dostavo z električnimi vozili

Za gradnjo sistema energetsko učinkovite dostave paketov so morali preurediti vse procese; kako s paketomati režejo prevožene kilometre in izpuste

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

10.02.2020 00:15
Čas branja: 3 min
Jeseniška mega baterija deluje na polno. Poglejte, kako
Jeseniška baterija je največja v Evropi, a v NGEN so že začeli pripravljati lokacijo za še večjo. Foto: Borut Hočevar

Januarja je hranilnik energije podjetja NGEN dokončno postal del slovenskega elektroenergetskega sistema. Na Elesovi avkciji tako imenovane sekundarne elektroenergetske rezerve je NGEN dobil 14 megavatov. Začeli so opravljati storitev, ki so jo doslej ponujale samo nekatere konvencionalne elektrarne.

Sodelovanje pri zagotavljanju sekundarne rezerve pomeni, da mora imeti sistem podjetja NGEN 14 megavatov moči na razpolago 24 ur na dan vse dni v letu. Sistem sestavljajo jeseniški 12,8-megavatni Teslin baterijski hranilnik z zmogljivostjo 22,2 megavatne ure in podjetja, s katerimi NGEN sodeluje pri opravljanju storitve za ELES.

Zakaj električno omrežje potrebuje rezerve

Kaj to pomeni? Začnimo z grobim pojasnilom delovanja elektroenergetskega sistema. Proizvodnja in poraba električne energije morata biti ves čas usklajeni. Dovoljena so le minimalna odstopanja. Vendar pa občasno nastanejo večje spremembe, denimo, da se vklopi velik porabnik ali izklopi velik proizvajalec elektrike.

Operater prenosnega sistema ELES zato skrbi, da je neprekinjeno na voljo dovolj rezervnih zmogljivosti, ki se lahko hitro odzovejo na takšne spremembe. Odzivi pomenijo zmanjšanje ali povečanje proizvodnje ali porabe elektrike. ELES zakupi rezervne zmogljivosti na dražbi, tradicionalni ponudniki takšnih storitev so plinske in premogovne elektrarne.

Kako deluje NGEN

Po novem je med ponudniki tudi NGEN. Podjetje jamči, da bo eno leto nepretrgano zagotavljalo 14 megavatov prožnosti oziroma bo na Elesov poziv v dveh sekundah za toliko povečalo ali zmanjšalo porabo električne energije. To lahko naredi s praznjenjem oziroma polnjenjem hranilnika, vendar pa to ni edina pot.

NGEN je namreč oblikoval skupino, v kateri sodelujejo nekateri odjemalci, ki lahko na poziv povečajo ali zmanjšajo porabo večje količine električne energije. NGEN lahko zato polnjenje in praznjenje baterije kombinira s spremembo odjema sodelujočih podjetij in s tem Elesu zagotovi zahtevano spremembo v porabi elektrike.

Število sodelujočih odjemalcev električne energije želijo razširiti, vključiti nameravajo tudi gospodinjstva, pojasnjuje direktor NGEN Roman Bernard. »Spodbuditi želimo čim več uporabnikov električne energije, da se nam pridružijo.«

Od borze elektrike do umetne ineligence

Model delovanja bo postavljen do poletja, testni projekt pa načrtujejo še v tem letu. NGEN bo tudi za gospodinjstva deloval kot agregator. Povezal bo njihovo zmožnost odziva na potrebe omrežja in upravljal njihov odjem ter nagradil sodelujoče.

Programsko opremo razvijajo sami, nared bo do konca leta. Takšne rešitve ni na trgu. Sistem bo krmilila umetna inteligenca, »UI-robot«, pravi Bernard. Platforma bo povezana z borzo, z optimizacijo rabe električne energije, z aktiviranjem bilančnih skupin. Del mehanizma bo tudi virtualna elektrarna.

Pokazalo se je, da razmišljamo prav, pravi Bernard: »Energetika se pripravlja na vse večji delež obnovljivih virov in prihodnost si težko predstavljamo brez agregatorjev in brez takšnih sistemov, ki bodo podpirali elektroenergetsko omrežje. Marsikdo bo ob tem razbremenjen oziroma se bo vključil v sistem tam, kjer bo zanj najbolj primerno.«

Na poti je že nova baterija

Že ob postavitvi jeseniške baterije so v NGEN napovedali postavitev še enega hranilnika električne energije. Pripravljalna dela za drugo baterijo so že začeli. Postavljena bo v Talumu, v začetku aprila pride v Slovenijo, v omrežje pa bo priključena predvidoma junija. Njena zmogljivost bo 31 megavatnih ur, maksimalna inštalirana moč bo 18 megavatov, dejanska pa 16. Skupna moč baterijskega portfelja NGEN bo 28 megavatov, skupna zmogljivost pa 55 megavatnih ur.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Okolje & energija
Zakaj imamo v Sloveniji veliko velikih baterij
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Zakaj imamo v Sloveniji veliko velikih baterij 3

»Če gledamo z vidika frekvenčnih storitev, je slovenski delež med večjimi v EU. Resda ima Slovenija zaradi majhnosti sistema in šibke prožnosti klasičnih elektrarn večjo potrebo po baterijah kot druge države, je povedal Uroš Salobir, ELES, v intervjuju, v katerem je sodeloval tudi njegov sodelavec Jurij Klančnik.

FINANCE
Okolje & energija
(dopolnjeno) Razpad evropskega elektroenergetskega sistema se je začel na Hrvaškem
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (dopolnjeno) Razpad evropskega elektroenergetskega sistema se je začel na Hrvaškem 1

Evropsko sinhrono elektroenergetsko omrežje je 8. januarja razpadlo zaradi tehničnih težav na daljnovodih v Ernestinovem pri Osijeku.

FINANCE
Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu?
OGLAS
Finance
Finance PR Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu? (OGLAS)

Sončne elektrarne nudijo podjetjem cenovno ugodno, trajnostno in zanesljivo oskrbo z energijo, kar pomembno zmanjšuje stroške, še posebej za tista podjetja z visoko porabo energije.

FINANCE
PMM
ELES, fakulteta za elektrotehniko, Renault, Iveco … v skupnem projektu e-mobilnosti
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostBorut Hočevar ELES, fakulteta za elektrotehniko, Renault, Iveco … v skupnem projektu e-mobilnosti 4

Fakulteta za elektrotehniko sodeluje pri zasnovi programskega orodja, ki bo pomagalo odločevalcem pri izgradnji infrastrukture za polnjenje e-avtov. Orodje razvijajo v okviru evropskega projekta INCIT-EV, uporabljali pa ga bodo lahko občinske uprave, mesta, kjer se odločajo o umeščanju polnilne infrastrukture, elektrodistribucijska podjetja, upravljavci prometne infrastrukture in drugi.

FINANCE
Okolje & energija
Opozorilo iz energetike: nizkoogljična družba bo terjala višjo omrežnino
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Opozorilo iz energetike: nizkoogljična družba bo terjala višjo omrežnino 15

Kaj čaka končne odjemalce električne energije, če bodo uresničeni dolgoročni načrti družb ELES, SODO in elektrodistribucijskih podjetij, je predstavil Elesov direktor Aleksander Mervar.

FINANCE
Okolje & energija
Zdaj je uradno. Poglejte zemljevid (začasno) razpadlega evropskega elektro omrežja
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Zdaj je uradno. Poglejte zemljevid (začasno) razpadlega evropskega elektro omrežja 8

Objavljeno je uradno poročilo o težavah v elektroenergetskem omrežju celinske Evrope 8. januarja. Povzemamo pa tudi odgovore na nekatera vprašanja o sistemu in razpadu.

FINANCE
Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico
OGLAS
Finance
Finance PR Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico (OGLAS)

Varna in donosna naložba je zelena obveznica, ki služi tudi za financiranje prehoda na trajnostno in nizkoogljično gospodarstvo