Okolje & energija
Komentar

Razlogi za zeleni načrt pri oživitvi gospodarstva po koronavirusu

Karte na gospodarskem zemljevidu se bodo v naslednjih mesecih zelo premešale. Katere gospodarske dejavnosti se bodo prilagodile in kako bodo odporne na nove prihajajoče krize?

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ
Okolje & energija
Energetske nagrade
Okolje & energijaNataša Koražija Dnevi energetikov 2024: to so zmagovalci letošnjega izbora za energetske nagrade Financ 1

Nagrade in priznanja so dobili Energetika Maribor, IJS, HESS, Občina Kočevje, GLS Slovenija, SNEP GreenTwin, Enertec, Zeleni Hrastnik

FINANCE
Okolje & energija
Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Tako so sestavili finančno konstrukcijo za prvo zadružno sončno elektrarno 2

Za pionirski projekt skupnostne samooskrbe so ustanovili energetsko zadrugo, solastniki elektrarne so hkrati odjemalci, ki so si stroške energije znižali za 30 odstotkov

FINANCE
Okolje & energija
Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije
Okolje & energija
Energetske nagrade Financ
Okolje & energijaNataša Koražija Enertec je razvil simulator za določanje idealne velikosti sončne elektrarne in baterije 3

Vas mučijo nove omrežnine in razmišljate o novi sončni elektrarni z baterijami? Enertecovo orodje omogoča izračun optimalne kombinacije z naprednimi algoritmi

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

07.04.2020 00:30
Čas branja: 4 min

Trenutna kriza zaradi koronavirusa ima prednost pred perečimi podnebnimi in okoljskimi težavami. Vendar mora biti načrt za oživitev gospodarstva, ki ga potrebujemo za spopad z ekonomskimi učinki pandemije koronavirusa, oblikovan tako, da bo hkrati reševal tudi izzive podnebne in okoljske krize ter socialnih neenakosti.

Zeleno okrevanje gospodarstva in s tem usoda naše družbe bosta v prihodnosti veliki meri odvisna od naših individualnih odločitev in tudi od političnih. Mnogi ekonomisti in oblikovalci politik trdijo, da bodo potrebni mnogo večji političnih ukrepi kot po finančni krizi leta 2008. Če bodo spodbujevalni ukrepi slabo premišljeni, lahko celo poslabšajo okoljsko krizo in povečajo socialno neenakost.

Oživitev gospodarstva po izhodu iz globalne recesije bo mnogo hitrejša, če bodo vlade in mednarodne institucije uskladile svoje ukrepe in predvsem poskrbele, da bodo finančni tokovi usmerjeni v zelene naložbe in ne bodo več podpirali visokoogljičnih investicij. Zeleno okrevanje gospodarstva bo zelo zahtevna naloga naše generacije. Temeljiti mora na znanju, tehnologiji, digitalizaciji, transparentnosti in etiki. Hkrati pa mora biti izrazito nadsektorsko.

Kljub temu, da je naša generacija pred dobrimi desetimi leti že doživela večjo gospodarsko recesijo, lahko trdimo, da v tem času nismo razvili modela, ki bi nam zagotavljal odpornost in vzdržnost družbe na prihajajoče krize. Zato smo v CER, centru energetsko učinkovitih rešitev in strateškemu partnerstvu za spodbujanje zelenega gospodarstva in zelenih tehnologij, prepričani, da mora biti oživitev gospodarstva usmerjena v nov, bolj vzdržen in vključujoč gospodarski model.

Prizadevamo si za spodbujanje konkretnih ukrepov, ki pospešujejo uporabo zelenih tehnologij v vseh sektorjih. Pod zelene tehnologije opredeljujemo storitve, produkte in procese v vseh sektorjih, katerih namen je blaženje posledic podnebnih sprememb in zmanjšanje njihovih učinkov. Povečujejo produktivnost in učinkovitost, zmanjšujejo stroške, odpadke, emisije, porabo energije in materialov. Optimizirajo porabo virov in energije. So sestavni del podnebno nevtralnega krožnega gospodarstva. Ne nazadnje pa vplivajo tudi na spreminjanje navad in vrednot posameznikov ter spodbujajo razvoj trajnostne družbe. Naša vizija je, da bi Slovenija postala vodilna na področju zelenih tehnologij v regiji.

Slovenija ima priložnost, da postane vodilna država v zelenih gospodarskih dejavnostih

Slovenija ima številne prednosti, ki jih lahko v zdajšnjih razmerah zelo dobro izkoristi. Krizo moramo videti kot izvrstno priložnost, da prestrukturiramo slovensko gospodarstvo in ga ojačamo na področju zelenih gospodarskih dejavnosti. Kot država smo že prejeli laskavi naziv prve zelene destinacije, First Green Destination. Zakaj ne bi postali še prva država s celovitim zelenim gospodarstvom? Imamo vse možnosti, le odločiti se moramo. Dobre prakse v zelenih gospodarskih dejavnostih že imamo v različnih sektorjih, energetika, gradnja, mobilnost, napredni materiali, turizem, prehrana, IKT…

Še bolj ciljno usmerjeno spodbujanje razvoja in uporabe zelenih gospodarskih dejavnosti bi v državi zagotavljalo višjo kakovost bivanja in večjo odpornost posameznikov ter gospodarstva na prihajajoče krize. Hkrati bi tako zagotavljali bolj pravična in varna delovna mesta z dodano vrednostjo. Ob tem pa ne smemo prezreti makro in mikro ekonomskih učinkov zelenih investicij.

Lani 21 tisoč okoljskih investicij v vrednosti okrog 390 milijonov evrov

Vloga Eko sklada je bila v zadnjih desetih letih ključna za spodbujanje in uporabo zelenih tehnologij. Njegove spodbude so imele pomembne makorekonomske in okoljske učinke. Samo v letu 2019 je bilo dodeljenih 78 milijonov evrov nepovratnih spodbud in skoraj 58 milijonov evrov ugodnih kreditov za okoljske naložbe. S temi spodbudami je bilo izvedenih več kot 21 tisoč okoljskih investicij v vrednosti okrog 390 milijonov evrov, ustvarile pa so dobrih 7.800 zelenih delovnih mest. Naštete visoke številke so nedvoumen dokaz o uspešnih aktivnostih Eko sklada, da o zmanjšanih stroških za porabo energije, zmanjšani porabi fosilnih goriv in posledično izpustov niti ne govorimo. Zato menimo, da so tovrstne izjemno učinkovite spodbude nujno potrebne tudi v prihodnosti in jih je smotrno nadgraditi in povečati.

Finančna podpora zelenim gospodarskim dejavnostim

V prihodnosti bi moralo biti financiranje okrevanja gospodarstva namenjeno prednostno tistim subjektom, ki imajo oziroma bodo uvedli trajnostne in merljive načrte delovanja (z okoljskega, družbenega in ekonomskega vidika).

Javne spodbude in davčne olajšave bi morale prednostno podpirati zelene tehnologije in zelene gospodarske dejavnosti. Sočasno pa bo nujno potrebno bolj aktivno razvijati druge zelene finančne produkte (zelene obveznice, zelene hipoteke, zeleni krediti) in tudi zelena zavarovanja, ki bodo dodatno spodbudila zasebni kapital v vlaganja v zelene rešitve.

Transparentni sistemi in orodja za prehod v zeleno gospodarstvo

Trajnost si pogosto razlagamo vsak po svoje. Zato bo v prihodnosti integracija trajnosti v strategije in poročanje družb ključna za transparentnost in primerljivost doseganja trajnosti.

Na voljo so že različni obvezni in priporočljivi sistemi ter orodja za trajnostno poročanje. K nefinančnemu poročanju so z evropsko direktivo trenutno zavezana le podjetja z več kot 500 zaposlenimi. Vendar vedno več velikih podjetjih terja trajnostne kazalnike tudi od ostalih podjetij in organizacij v njihovi dobavni verigi.

Velik premik pri uvajanju zelenega gospodarstva bo narejen, ko bodo tudi lastniki začeli terjati trajnostno delovanje svojih podjetij. Evropska komisija je marca letos na podlagi dokumenta Akcijski načrt: financiranje trajnostne rasti objavila enoten evropski sistem klasifikacije za zelene gospodarske dejavnosti (EU taksonomija). Orodje je trenutno priporočljive narave, z njegovo pomočjo pa vlagatelji razumejo, ali je gospodarska dejavnost okoljsko trajnostna in v pomoč pri določanju aktivnosti za prehod v gospodarstvo z nizkimi emisijami ogljika. Vzpostavlja skupni jezik med vlagatelji, izdajatelji, predlagatelji projektov in oblikovalci politik. Vlagateljem pomaga oceniti, ali naložbe izpolnjujejo stroge okoljske standarde in so skladne s političnimi obveznostmi na visoki ravni, kot je pariški sporazum o podnebnih spremembah.

Sistemski okvir, smernice in orodja za integracijo klimatskih tveganj v strategijo in poročanje gospodarskih družb, namenjeno vlagateljem, posojilodajalcem, zavarovalnicam in drugim deležnikom razvijajo tudi v odboru za finančno stabilnost skupine G20 (Financial Stability Board – FSB), ki je za finančna razkritja povezana s klimatsko krizo ustanovil posebno delovno skupino (Task Force on Climate-related Financial Disclosures – TCFD).

Ana Struna Bregar je izvršna direktorica CER – Centra energetsko učinkovitih rešitev

Komentarji izražajo stališča avtorjev, in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ.

Foto: Tine Ivanič / Unsplash

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Okolje & energija
Nevladniki so pripravili predlog zelene javnofinančne reforme
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Nevladniki so pripravili predlog zelene javnofinančne reforme 3

Na spletni strani Podnebno ogledalo so objavili poročilo o Zeleni javnofinančni reformi. Pripravili so ga v fundaciji Umanotera.

FINANCE
Okolje & energija
EU je zeleni dogovor podprla z zagonom podnebno-energetske diplomacije
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar EU je zeleni dogovor podprla z zagonom podnebno-energetske diplomacije 6

Evropski diplomati so dobili novo nalogo. Po svetu morajo spodbujati globalni energetski prehod, promovirati energetsko učinkovitost in tehnologijo za obnovljive vire.

FINANCE
Okolje & energija
Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost?
OGLAS
Okolje & energija
Okolje & energijaFinance PR Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost? (OGLAS)

Z novim obračunom omrežnine, ki začne veljati julija 2024, se odpirajo možnosti za znatne prihranke s pametnimi prilagoditvami in učinkovitejšo rabo energije. Preverite, kako lahko izkoristite ta prehod.

FINANCE
Okolje & energija
To je globalna poslovna smer, ki je ne smete zgrešiti
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar To je globalna poslovna smer, ki je ne smete zgrešiti 5

V svetovalni družbi Systemiq so zbrali podatke, ki kažejo, kako močno se je globalno gospodarstvo že usmerilo v zmanjšanje ogljičnega odtisa.

FINANCE
Okolje & energija
 Nemško volilno leto: zeleni in rdeči tekmujejo, kdo bi odločneje opustil premog
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Nemško volilno leto: zeleni in rdeči tekmujejo, kdo bi odločneje opustil premog 3

Ker Evropa postavlja višje podnebne cilje, bo morala Nemčija opustiti rabo premoga prej kot leta 2038, je povedala nemška ministrica za okolje Svenja Shultze, SPD. Zeleni niso ostali tiho.

Tovarna
Novice
Ob 660 milijonih evrov razvojnih spodbud prioriteta tudi digitalna preobrazba
Tovarna leta
NoviceSTA Ob 660 milijonih evrov razvojnih spodbud prioriteta tudi digitalna preobrazba

Podjetja lahko letos računajo na 248 milijonov evrov nepovratnih in 410 milijonov evrov povratnih sredstev

FINANCE
Okolje & energija
Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost?
OGLAS
Okolje & energija
Okolje & energijaFinance PR Novi obračun omrežnine za podjetja: izziv ali priložnost? (OGLAS)

Z novim obračunom omrežnine, ki začne veljati julija 2024, se odpirajo možnosti za znatne prihranke s pametnimi prilagoditvami in učinkovitejšo rabo energije. Preverite, kako lahko izkoristite ta prehod.