Okolje & energija
Komentar

Zdaj je čas za spremembe

Dogodki O & E

FINANCE
Okolje & energija
Pozor, do 15. marca so odprte prijave za razpis za energetske nagrade 2024
Okolje & energija
Energetika
Okolje & energijaOkolje in energija Pozor, do 15. marca so odprte prijave za razpis za energetske nagrade 2024 3

Nagrade bomo delili na Dnevih energetikov, ki bodo letos 16. in 17. aprila v Portorožu; vabljeni k prijavam!

FINANCE
Okolje & energija
Spoznajte zmagovalce razpisa za okoljske nagrade 2023
Okolje & energija
Okoljsko srečanje
Okolje & energijaNataša Koražija Spoznajte zmagovalce razpisa za okoljske nagrade 2023

Izbirali smo med 23 prijavljenimi, podelili smo 3 glavne nagrade in 6 priznanj v kategorijah: okolju prijazen izdelek, postopek in okolju prijazno podjetje.

FINANCE
Okolje & energija
To so letošnji kandidati za okoljske nagrade
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar To so letošnji kandidati za okoljske nagrade

V četrtek, 16. novembra, podeljujemo priznanja do okolja najbolj prijaznim podjetjem, izdelkom, storitvam in postopkom

Portal podpirajo

 INEA

HSE
 

Eles

17.05.2020 23:00
Čas branja: 3 min

Vsaka generacija doživi dogodek, ki spremeni tok zgodovine in razmišljanja ljudi. Pred nekaj meseci si nihče ni predstavljal, da se lahko celoten svet čez noč ustavi, a se je zgodilo prav to. In takšni šoki ljudi spodbudijo k razmišljanju o njihovem vsakodnevnem življenju in navadah. Enak razmislek si zasluži tudi naša dnevna mobilnost. Ljudje smo po naravi nomadi. Ustvarjeni smo za potovanja, odkrivanja in ne nazadnje se v svojem življenju vseskozi premikamo od točke A do točke B do točke C in nazaj na izhodišče.

Zaprte meje so nam to mobilnost začasno omejile. Hkrati smo v tem času, ko ni obratoval niti javni potniški promet, videli, kako pomemben je za družbo. Ta kriza nam je odprla oči (tudi) na tem področju, saj smo videli vse pomanjkljivosti, na katere v preteklosti morda niti nismo bili pozorni. Ker se številne aktivnosti koncentrirajo na večjih urbanih območjih, je postalo jasno, kako so nekatera ruralna okolja odrezana od dogajanja.

Če hočemo iz trenutnega položaja na področju mobilnosti in potovanj priti močnejši, moramo v naslednjem koraku v Evropi aktivno delati za dve stvari – najprej mora Evropska unija ali pa vsaj šengensko območje zavzeti nekatera skupna stališča kot ena entiteta. Potem pa je treba tudi najti poti, kako bomo povišali frekvence prevozov, uvedli nove direktne povezave med posameznimi mesti, povečali lokalne prevozne zmogljivosti … Pri tem pa ne mislim samo na države, ampak tudi na (večja) podjetja. Podjetje s sedežem v Mariboru in 50 zaposlenimi, ki se vsak dan vozijo na delo iz Ljubljane, se bo moralo ozreti po organizaciji skupnih prevozov za svoje zaposlene. Med vožnjo bodo lahko namreč ti že opravili nekaj sestankov in delovnih nalog, s čimer brez dvoma pridobita obe strani. Podjetja dobijo produktivnejše zaposlene, zaposleni hitreje končajo svoje delo, hkrati pa se razbremenita tudi okolje in cestna infrastruktura.

Sam sem že pred več kot letom dni ugotovil, da drugega družinskega avtomobila v resnici ne potrebujemo, zato smo ga prodali. Čeprav smo bili morda sprva do tega še zadržani, se je odločitev hitro, še najbolj pa zdaj, izkazala za pravilno. Ne nazadnje imamo na voljo množico alternativnih oblik mobilnosti, ki so hkrati tudi nekajkrat cenejše in prijaznejše do okolja. Verjetno je marsikdo v teh dveh mesecih, ko je na dvorišču opazoval parkiran osebni avtomobil, pomislil na smiselnost tega stroška. Preprosta matematika nam pove, da se z odpovedjo drugemu avtomobilu lahko celotna družina najmanj enkrat na leto odpravi na daljši dopust. Poleg denarja s tem privarčujemo še nekaj pomembnejšega: čas. Vsi vemo, kako je vožnja z avtomobilom časovno izjemno potratna in kako prav bi nam prišla dodatna ura ali dve, ki ju drugače preživimo za volanom.

Iluzorno je pričakovati, da bo naša mobilnost sestavljena samo iz osebnega avtomobila, avtobusa, vlaka ali kolesa. Tako kot vsak dan ne jemo enakega kosila, je tudi naša mobilnost raznovrstna. Na sestanek greš lahko morda peš, s kolesom ali taksijem, do službe se pripelješ z avtobusom ali vlakom, v tujino odletiš z letalom, na krajše poti iz države tudi z avtobusom. Mobilnost je že danes multimodalna. Enako kot TV-paket pri našem operaterju, ki je sestavljen iz različnih programov, je naša mobilnost sestavljena iz različnih oblik prevoza.

Osnova mobilnosti naj bodo raznovrstna ponudba različnih oblik prevoza, zadostna frekvenca ter široka, hitra in razvejena mreža povezav. Poleg te osnove pa, kot smo se naučili v zadnjih dveh mesecih, potrebujemo tudi digitalizacijo, ki je edina sposobna celotno paleto mobilnosti približati končnemu uporabniku. Podjetja in posamezniki smo spoznali, da je v današnjem svetu nujno, da imamo dostop do vseh storitev prek spleta oziroma različnih digitalnih platform, za katerimi pa morajo za najboljšo uporabniško izkušnjo stati tudi usposobljeni ljudje. Brez teh je še tako dodelana digitalna platforma v realnem življenju nezadostna. Če vzamem za primer državljane, ki so pred zaprtjem meja ostali v tujini. Tem ni kaj veliko pomagalo, da so lahko vse naše potovalne storitve dobili na mobilnem telefonu, računalniku ali tablici. Potrebovali so tudi ljudi, naše svetovalce za potovanja, ki stojijo za celotno platformo, saj so jim prav ti pomagali pri njihovih specifičnih vprašanjih in težavah ter jih na koncu varno spravili domov.

Ne dvomim, da se bo celotna panoga mobilnosti po tej krizi vrnila še močnejša. Vendar pa sem prepričan, da ne bo enaka. Če kdaj, je zdaj čas za spremembe.

Marjan Beltram je izvršni direktor za turizem in storitve mobilnosti v družbi Nomago.

Komentarji izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

Društvo distrofikov Slovenije
Medicina danes
Redakcija Medicina danes Društvo distrofikov Slovenije

Društvo distrofikov združuje osebe z živčno-mišičnimi obolenji (ŽMO), to so dedna, kronična, degenerativna in progresivna obolenja, ki neposredno ali posredno prizadanejo mišice.

Društvo Svetloba -  Društvo obolelih za  redkimi boleznimi oči na genetski osnovi
Medicina danes
Redakcija Medicina danes Društvo Svetloba - Društvo obolelih za redkimi boleznimi oči na genetski osnovi

Društvo Svetloba združuje obolele za redkimi boleznimi oči na genetski podlagi. Zelo poenostavljeno lahko rečemo, da so skupna značilnost tovrstnih bolezni distrofije v makuli in mrežnici. Temeljni namen ustanovitve društva je povezovanje obolelih za medsebojno pomoč in podporo, izmenjavanje izkušenj in pomembnih informacij.

IZVOZNIKI
Novice
EKWB je prvo domače podjetje, ki je prejelo EIF sredstva za uvajanje svojih patentov na tržišče
Izvozniki.si
NoviceAleš Ogorevc EKWB je prvo domače podjetje, ki je prejelo EIF sredstva za uvajanje svojih patentov na tržišče

Sredstva Evropskega investicijskega sklada so prejeli s pomočjo garancijske sheme InnovFin

Slovenija
Makularne distrofije
Medicina danes
SlovenijaDoc. dr. Martina Jarc Vidmar* Makularne distrofije

Makularne distrofije so prirojena dedna obolenja mrežnice, pri katerih pride do postopnega slabšanja centralnega vida zaradi napredujoče okvare fotoreceptorjev v rumeni pegi (makuli). Pri začetnih oblikah nekaterih distrofij je lahko očesno ozadje pri otrocih sprva normalno. Na distrofije moramo pomisliti pri otrocih z obojestransko slabo vidno ostrino, ki se ne popravi kljub optimalni optični korekciji z očali; pogosto je v širši družini že nekdo, ki ima podobne težave z vidom. Nekatere distrofije se pojavijo tudi pozneje v življenju

FINANCE
Umar: v drugem valu občutno manjša zasebna potrošnja, manj prizadete izvozno usmerjene dejavnosti
Finance
Pia Bedene Umar: v drugem valu občutno manjša zasebna potrošnja, manj prizadete izvozno usmerjene dejavnosti 1

Zmanjšali so se izdatki gospodinjstev za osebne, razvedrilne in športne storitve, še naprej se povečuje varčevanje

Slovenija
Spinalna mišična atrofija
Medicina danes
SlovenijaTanja Loboda*, izr. prof. dr. Damjan Osredkar* Spinalna mišična atrofija

Spinalna mišična atrofija (SMA) je dedna živčno-mišična bolezen s pojavnostjo eden na 11 tisoč živorojenih otrok, za katero so značilne mišična oslabelost, huda gibalna oviranost, odpoved dihanja in prezgodnja smrt. Deduje se avtosomno recesivno in jo najpogosteje povzroča delecija ali mutacija v genu SMN1 (survival motor neuron 1) na kromosomu 5, ob ohranitvi ene ali več kopij skoraj identičnega gena SMN2 (survival motor neuron 2). Takšna genska napaka vodi v zmanjšano tvorbo beljakovine SMN, ki je ključna za zdravje in preživetje motoričnih živčnih celic (1).

Aktualno
Duchennova mišična distrofija
Medicina danes
AktualnoTita Butenko*, asist. dr. Tanja Golli* Duchennova mišična distrofija

Duchennova mišična distrofija (DMD) je najpogostejša mišična bolezen otrok s pojavnostjo eden na 3.500 do pet tisoč živorojenih dečkov (1–3). Gre za dedno, X-vezano, recesivno živčno-mišično bolezen, ki jo povzroča mutacija v genu DMD na mestu kromosoma Xp21, ki kodira mišično-skeletno beljakovino distrofin in večinoma prizadene moške (2, 4). Primarna posledica te genske mutacije je okvara skeletnih mišic in srčne mišice. Distrofin omogoča stabilnost, moč in funkcionalnost mišičnih vlaken, njegovo pomanjkanje pa vodi v njihov propad (4–6). Mutacije so lahko različnih oblik in se pojavljajo na različnih mestih v genu DMD; omenjeno vpliva na klinično sliko in prognozo bolezni (12).

Moje finance
Razno
Finančni koledar 2021: V novo leto pripravljeni na finančne izzive!
Moje finance
RaznoKsenija Sedej Finančni koledar 2021: V novo leto pripravljeni na finančne izzive!

Ker verjamemo, da je načrtovanje pomembno opravilo osebnih financ, smo vam za začetek novega leta pripravili finančni koledar. Na enem mestu smo za vas zbrali vse pomembne finančne datume in dogodke od januarja do decembra 2021. Veste, kdaj morate oddati vlogo za vzdrževane družinske člane, kdaj oddati napoved kapitalskih dobičkov? Naj se na koledarju ne nabira prah, pogledujte nanj vse leto.