Odpadno plastiko sestavlja predvsem polietilen nizke in visoke gostote, PELD in PEHD. Najboljše asfalte delajo z uporabo bitumenskih veziv, modificiranih s polimeri. Polimeri v bitumenski mešanici izboljšajo mehanske in fizikalne lastnosti asfaltov ter podaljšajo življenjsko dobo cestišč. Polimeri so tudi plastične vrečke, razne folije, ovojni materiali ter drugi materiali z deponij in odlagališč. Po sortiranju, pranju, sušenju in drobljenju postane ta, prej neuporaben material primeren za mešanje z bitumnom oziroma asfaltom.
Organizirano recikliranje je edina prava pot
Plastika je zelo uporaben, praktičen, inovativen in poceni gradnik mnogih izdelkov. Nenehne težnje po zmanjšanju porabe plastike kot embalaže ali celo njene prepovedi niso dale spodbudnih rezultatov. Zamenjava s papirjem pa zaradi uporabe velikih količin lesne mase ni smiselna. Poleg tega papir še zdaleč ne dosega uporabnih lastnosti polietilenov.
Pandemija novega koronavirusa je razkrila, da je plastična embalaža nenadomestljiva pri preprečevanju prenosa virusov in bakterij. Jocić ugotavlja, da je edina prava pot organizirano recikliranje odpadne plastične embalaže in njena vnovična uporaba v krožnem gospodarstvu. Tudi zato, ker večina od 500 milijard plastičnih vrečk, uporabljenih na leto, konča v oceanih. To je več kot osem milijonov ton ali približno tri odstotke proizvedene plastike.
V Indiji je uporaba plastike pri gradnji cest obvezna
Jocić dodaja nekaj primerov dobrih praks uporabe odpadne plastike pri gradnji cest.
V Indiji se uporaba plastike na prebivalca vsakih pet let podvoji. Vsak dan nastane 15 tisoč ton odpadne embalaže. Vlada je podprla projekt izdelave tehnologije in uporabe odpadne plastike pri gradnji cest. Tako so zgradili pet tisoč kilometrov cest, pri katerih asfalt vsebuje odpadno plastiko. Na kilogram kamna dodajajo 50 gramov bitumna, ki vsebuje od 10 do 30 odstotkov odpadne plastike. Za vsak kilometer ceste porabijo okrog milijon plastičnih vrečk in tako prihranijo tono asfalta oziroma osem odstotkov denarnih sredstev. Navajajo številne prednosti uporabe odpadne plastike pri gradnji cest: preprost postopek, novih strojev ne potrebujejo, trdnost in prožnost cestišča sta povečani, obraba cest je manjša, ceste pa so obstojnejše tudi v izjemnih vremenskih razmerah, kot so poplave in vročina, poleg tega so stroškovno učinkovite, na kar opozarja tudi Svetovni gospodarski forum. Vodilno podjetje je KK Plastic Waste Management z izdelkom KK poly blend. Vlada je leta 2015 gradbenim cestnim podjetjem naložila obvezno uporabo odpadne plastike pri izdelavi asfalta.
Uporaba v številnih državah
V Veliki Britaniji od leta 2018 ponekod že uporabljajo reciklirano plastiko za gradnjo boljših, cenejših in trajnejših cest. Inovativni startup MacRebur je več milijonov ton odpadne plastike z odlagališč porabil za nove in močnejše ceste.
V ZDA so začeli z 250-metrskim odsekom ceste na kalifornijski univerzi v San Diegu UCSD. Zgradil ga je MacRebur, kjer trdijo, da po letih preizkušanja po vsem svetu ta tehnologija omogoča boljše in trajnejše ceste brez neugodnih posledic za okolje. To potrjujejo MacReburjevi rezultati študije iz Savdske Arabije in Velike Britanije, kjer te asfalte že dobrih šest let uporabljajo na avtocestah, krožiščih in letaliških stezah. Tehnologijo podjetja so pri gradnji cest uporabili še na Irskem, Slovaškem, v Švici, Kanadi, Novi Zelandiji, Avstraliji, Bahrajnu, Kuvajtu, Južni Afriki, Turčiji in Čilu.
Lasten razvoj ali nakup tuje tehnologije?
Pa pri nas? Javni in/ali zasebni interes bi v povezavi s tehnološkim znanjem, na primer z Visoko šolo za tehnologijo polimerov, z razvojem zbiranja, pranja, sušenja in drobljenja odpadne plastične embalaže ter njeno vključitvijo v asfaltne mešanice zagotovil nova delovna mesta, država pa bi prihranila več milijonov evrov proračunskega denarja, ki ga porabi za odstranitev nakopičene odpadne plastične embalaže. Pridobili bi tudi trajnejše ceste. Druga možnost je nakup preizkušene tuje tehnologije. Evropska komisija oblikuje nove pogoje za črpanje denarja, v katerih ima posebno mesto krožno gospodarstvo. Izkoristimo ta razpoložljiva okoljska sredstva, je še pozval Boris Jocić v prijavi na okoljski razpis.