Kako ugotoviti, kakšen je ogljični odtis in kako ga zmanjšati doma, v vrtcu, šoli? S pomočjo mentorjev programa Ekošola so tematiko raziskovali mladi ekošolarji in ekošolarke iz 138 osnovnih in srednjih šol in tudi iz vrtcev. Sodelovali so v projektu Ekošola meri odtis CO2. Projekt je trajal dve leti, v okviru programa pa so Izbrali tudi prve podnebne ambasadorje in podnebne šampione.
Prvo leto so največ pozornost namenili izobraževanju mentorjev, vzgojiteljev, učiteljev, profesorjev. Izobraževali so se o podnebnih spremembah in zmanjšanju ogljičnega odtisa. Izvedli so 24 delavnic, pripravili učne liste in gradivo za delo z otroki, učenci in dijaki. Najbolj zahteven del projekta je bil razvoj spletnega pripomočka Kalkulator CO2, ki je namenjen izobraževanju in merjenju ogljičnega odtisa v vzgojno-izobraževalnih ustanovah. V šolah so ga začeli uporabljati v letošnjem šolskem letu.
Kalkulator izračuna ogljičnega odtisa je zasnovan kot računalo in kot didaktični pripomoček. Vključuje šest sklopov: ogrevanje, svetila, električne naprave, promet, odpadki in zavržena hrana.
Kalkulator CO2 je namenjen predvsem učencem zadnje triade osnovne šole in srednješolcem, preizkusili pa so ga tudi v nižjih razredih osnovne šole.
Za izračun ogljičnega odtisa morajo učenci pridobiti podatke za področje, ki ga izberejo, na primer površina prostora, število luči in ocena porabe, podatki iz energetske izkaznice, število in vrsta elektronskih naprav in drugo.
Izračun v kalkulatorju pokaže letni izpust v kilogramih ogljikovega dioksida na osebo, učilnico in ustanovo. Na osnovi rezultatov lahko učenci in dijaki oblikujejo ukrepe in po določenem obdobju izvajanja ukrepov izračunajo učinke.
Mentorji so vsebine projekta vključili v različne predmete, na primer naravoslovje, biologijo, geografijo, družboslovje okoljskih vsebin, v dejavnosti na razrednih urah, v tematske dneve, na primer naravoslovni dan, eko dan, vključevali so jih v eko in druge krožke.
»Mentorji in učenci so pokazali, da je mogoče vključiti izobraževanje o podnebnih spremembah in ogljičnem odtisu v šolski vsakdan,« je povedal nacionalni koordinator programa Ekošola Gregor Cerar.
»V vrtcih in šolah so veliko aktivnosti izvedli v času šolanja na daljavo, mentorji pa so presodili, kako popestriti pouk na daljavo in motivirati učence in dijake. Letošnjo prakso in izkušnje bodo prenesli v prihodnje šolsko leto in z izvajanjem teh aktivnosti nadaljevali,« je še dodal Cerar.
V programu Ekošola so imenovali prve podnebne ambasadorje. Naziv je dobilo 15 mentorjev, ki so se izkazali po številu izvedenih aktivnosti, pristopu in vključevanju otrok in mladih. Imenovali so tudi prvo skupino podnebnih šampionov v programu Ekošola. Skupino sestavljajo učenci in dijaki iz 13 šol, ki so bili prepoznani kot posebej aktivni ali pa so se izkazali zamislimi in rešitvami.
Program Ekošola deluje v Sloveniji od leta 1996, vanj je vključenih več kot 700 vrtcev, osnovnih in srednjih šol, dijaških domov, centrov šolskih in obšolskih dejavnosti ter fakultet. Sodeluje več kot 130 tisoč otrok, učencev in dijakov ter 8.500 vzgojiteljev ali učiteljev. Program dela temelji na metodologiji sedmih korakov in je enoten po vsem svetu. Ustanove, ki uspešno končajo aktivnosti po sedmih korakih, pridobijo mednarodno uveljavljeni okoljski znak Zelena zastava.
Po svetu se v program vključuje več kot 13 milijonov otrok, milijon vzgojiteljev in učiteljev, več kot 44 tisoč ustanov v 65 državah po vsem svetu.